«Det skjer ingenting. De eldre sitter bare og stirrer ut i luften»
Malin (15) er skremt over bestemorens liv på sykehjemmet.
Bestemoren til Malin (15) bor hjemme, men hver sjette uke er 81-åringen på tre ukers avlastning ved Midtbygda sykehjem i Åsane, skriver ba.no
Malin bor i Eidsvåg, men besøker bestemoren så ofte som hun kan på Midtbygda sykehjem. I forrige uke var hun på besøk og ble trist og skremt over hvordan 81-åringen har det.
- Jeg er på sykehjemmet tre ganger i uken. Bestemor kjeder seg på ettermiddagene. Hun sier at hun blir trøtt av ikke å gjøre noe som helst. Går det ikke an å få det litt mer livlig på sykehjemmene, spør Malin.
SKREV LESERINNLEGG
I et brev til BA forteller hun om sin opplevelse:
«I går var jeg på besøk hos henne, og jeg har aldri sett noe så dødt. Jeg har vært der før, men i går?
Det var absolutt ingenting som skjedde og de eldre satt bare og stirret ut i luften og ventet på at det skulle bli servert et nytt måltid. Det satt en dame ved siden av bestemor og meg, og hun klaget på for skarpt lys. Det kan jeg være enig i, for lyset i rommet var virkelig skarpt.
Jeg trodde at på et sykehjem skulle de eldre få pleie.
Greit at de får mat og hjelp med medisiner. Men hva med et glad og hyggelig personell og aktiviteter? At de som arbeider der bruker mer tid på å snakke med de eldre, ikke bare serverer dem maten og går. Og at de noen ganger kanskje arrangerer noe oppe i etasjen. En lek, sang eller dans. Ett eller annet som gir dem en liten oppmuntring.
De har av og til aktiviteter nede. Men det er jo ikke alle som kommer seg ned og er i stand til det?
Jeg håper for deres del at de kan få mer aktivitet borte på det sykehjemmet. Det fortjener de eldre virkelig.»
KJENNER SEG IKKE IGJEN
Styrer på Midtbygda sykehjem, Kjerstin Munkvold, synes det er trist at 15-åringen mener at de eldre ikke får et godt nok tilbud på sykehjemmet.
- Vi kjenner oss likevel ikke igjen i beskrivelsene. Akkurat nå pågår det faktisk formiddagsdans på sykehjemmet, sier Munkvold til avisen.
Hun påpeker at sykehjemmet til sammen har tre ansatte som jobber med å aktivisere de eldre (2,4 årsverk).
- De gamle har et variert aktivitetstilbud, men ikke hver dag.
Munkvold sier at tilbudet er variert med alt fra bingo og bowling til baking, quiz og sang.
- Vi har også individuelle aktiviteter rettet mot den enkelte beboers ønsker, sier styreren.
Hun sier at beboerne selv bestemmer om de ønsker å delta i de ulike aktivitetstilbudene.