- Denne utviklingen kommer til å fortsette
TV-kanalene er villig til å flytte grensene for å få presseomtale, mener medierådgiver.

(SIDE2): Det er over ti år siden Anette og Rodney hadde seg, under dyna, foran TV-kameraene i «Big Brother»-huset, og siden den gang har både sex og nakenhet blitt mer eller mindre naturlige element i flere TV-konsepter.
Les mer om emnet her: |
- Tidligere ville man svart med hysteri- Kan være uheldig for din seksualitetHadde «Paradise»-sex foran de andre hotellgjesteneDisse er sexistiske |
- Det skal definitivt mer til for å sjokkere TV-seerne nå enn før, sier Tove Hennie, medierådgiver i Vizeum, til Side2.
- Da «Big Brother» kom til Norge i 2001, var det en stor snakkis blant TV-seerne, og det var en masse annonsører som ikke ønsket å ha sine reklamefilmer i tilknytning til programmet. Nå ser vi at det er helt uproblematisk for de fleste å annonsere rundt for eksempel «Paradise Hotel», som jo går mye lenger enn de første realitykonseptene gjorde, fortsetter hun.
- Mediene selv som flytter grensene
Denne uken har TV3 opplevd enorm interesse etter at det ble kjent at årets første «Paradise Hotel»-sex ville rulle foran norske TV-seeres øyne tirsdag kveld.

Denne gangen kunne TV-publikummet se at den intime seansen ikke bare foregikk under dyna, og både klipp fra da paret har sex foran de andre hotellgjestene og når de har seg i dusjen har rullet over skjermen denne uken. Dette er TV-bilder TV3 mener ville vært etisk problematisk å sensurere.
- Vi tror det er mediene selv som flytter grensene for hva som er akseptabelt, og at publikum venner seg til dette, sier Hennie, og påpeker at det ikke bare er de kommersielle TV-kanalene som strekker grensene.
Hun nevner NRK3 blant de kanalene som tøyer strikken i dette øyemed.
- Med så stor konkurranse om seerne som kanalene har nå, er det å få presseomtale rundt programmene vesentlig. Det å flytte grenser er en viktig del av dette, sier medierådgiveren.
Med tusener av søkere til realitykonsepter som for eksempel «Paradise Hotel», er det liten grunn til å tro at det blir slutt på det sexfokuserte innholdet på TV i tiden fremover.
- Denne utviklingen kommer til å fortsette, og vi ser at det ikke er noe problem å få deltakere til «grenseoverskridene» TV-konsepter. Dette gjelder jo spesielt programmer med en ung målgruppe, der deltakerne selv er villige til å gå langt for å få komme på TV, sier Hennie.
- Noen som ytret sin skepsis
Informasjonskonsulent i TV3, Line Vee Hanum, har tidligere uttalt til Side2 at kanalen ikke prøver å strekke strikken lengre i årets sesong av realityserien enn tidligere år.

På spørsmål om de får mange klager fra publikum vedrørende programmet, opplyser Vee Hanum om at kanalen aldri har opplevd spesielt stor skepsis rundt programmet, annet enn i forkant av premieren på den aller første sesongen i 2009.
- Vi får ikke nevneverdig mange klager på «Paradise Hotel». Før premieren på første sesong var det nok noen som ytret sin skepsis, ettersom det var et nytt konsept, sier hun, til Side2.
Ifølge TV3 er det ikke sex-scener, men casten kanalen får flest henveldelser om.
- I den grad vi får tilbakemeldinger dreier det seg ofte om subjektive meninger om casten. I tillegg er det en del engasjement rundt innholdet i episodene og dramatikken som utspiller på hotellet, fortsetter hun.
«Paradise Hotel» sendes på TV3 mandag til torsdag kl. 21:30.
Hva mener du? Aksepterer TV-publikummet mer nå enn før? Diskuter under!
Mer fra Nettavisen: