Denne reklamefilmen setter sinnene i kok
- Hvorfor skal dere spytte på julenissen?

(SIDE2): En reklame for den veldedige organisasjonen Unicef begynte å rulle på norske TV-skjermer i desember. Og kritikken har ikke latt vente på seg.
Filmen viser en julenisse som åpner, det som av organisasjonen selv er betegnet som, en overlevelsespakke. Tydelig overrasket over innholdet rynker den rødkledte karen på nesen og proklamerer at det han har foran seg ikke er noe julegave.
- Disse tingene går til fattige barn? Som i Afrika? Hø, fortsetter julenissen.
Videre ser man at nissen går gjennom pakkens innhold og holder opp et kort som han finner.
- Hva skal jeg si når jeg deler ut dette? Her er et bilde av gaven du aldri fikk?
Kameraet beveger seg så inn på et nærbilde av nissen, som sier:
- Jeg gjør ikke fattige land.
Filmen avsluttes så med slagordet «Vi drar der julenissen ikke drar», akkompagnert med en oppfordring om å kjøpe årets julegaver på Unicef.no.
- Et så sterkt symbol
Videoen har Unicef lagt ut på sin egen Facebook-side, og kommentarene har ikke latt vente på seg, og mange av de som deler sitt syn er negativt innstilt til hvordan julenissen fremstilles.
Til Side2 forteller den veldedige organisasjonen hvorfor de har valgt å sette julenissen i et negativt lys.
- Det er for å skape engasjement. Veldig mange har delt videoen, og de aller fleste er positive til filmen, men det er litt enten eller. Enten så blir man grepet av den og får en ny refleksjon som man setter pris på. Eller så liker man den ikke, og det at vi bruker nissen på denne måten, sier Bernt Apeland, generalsekretær i Unicef.

Han opplyser om at hovedhensikten med filmen er å få flere mennesker til å kjøpe julegaver som kommer barn som trenger det, og ikke har det så godt, til gode.
- Det at vi bruker et så sterkt symbol som julenissen setter, etter vår oppfatning, tankene rundt julen i perspektiv.
Han fortsetter:
- Julen er først og fremst en familiehøytid, samtidig som vi har et høyt forbruk. Vi unner alle en god jul med samvær og fine gaver, men vi synes det er viktig å bruke noe av overfloden vi har til å redde barn andre steder i verden.
- Salget har tredoblet seg
Det at folk reagerer i negativ forstand på filmen er noe generalsekretæren har forståelse for, men oppfordrer folk til å se ironien i den lille snutten.
- Jeg håper de tar det i beste mening og at det ikke skapes noen negative assosiasjoner. Vi ønsker å skape solidaritet, og å hjelpe barn som trenger det, sier Apleand, som understreker at det er flere som liker filmen enn misliker den.
- Salget av vaksiner, skoleutstyr, vannrensere og andre ting har tredoblet seg, så filmen virker.
- Vi var forberedt
Det er svenske Unicef som har utviklet filmen, og den gikk på skjermen hos söta bror i fjor på denne tiden av året. Også da skapte videoen reaksjoner, og til og med amerikanerne engasjerte seg i debatten.
- Svenskene opplevde å få reaksjoner, og sterke reaksjoner i USA - spesielt fordi nissen snakker engelsk. Filmen havnet på Fow-news og CNN-news, men i all hovedsak hadde svensken en positiv erfaring med å bruke filmen.
Trass kritikken kommer ikke Unicef til å fjerne filmen fra norske TV-skjermer.
- Slett ikke. Vi var forberedt på at når vi bruker et så sterkt symbol og ikon som julenissen så ville det komme kritikk.

(Artikkelen fortsetter under bildet)
-
- Fysj
I skrivende stund har over 180 ytret sin mening i kommentarfeltet, størsteparten av negativ karakter. 270 har delt videoen, og i overkant av 1.100 har gitt innlegget tommelen opp.
«Dette var total skivebom Unicef. Det finnes så uendelig mange måter å frembringe budskapet sitt på enn og rakke ned på noe annet. Nå mener jeg det generelt med å rakke ned på annet, selv om det i dette tilfelle ble ekstra trist da julenissen skal stå for noe hyggelig og fint. Det å rakke ned på andre synes jeg er en dårlig måte og få fram sitt eget på, det vitner om dårlig fantasi. Fokuser heller på den fantastiske jobben dere faktisk gjør, det ville dere tjent på. Fjern denne reklamen så fort som mulig, det vil være best for alle. God jul.»
«Julenissen hjelper alle i alle land, er det man er lært opp til å tro på!! Så "fint" at dere ødelegger for alle som tror på nissen, eller ønsker å la barna sine tro på nissen... Glad for at min datter er så liten at hun ikke forstår engelsk! Tenk å ødelegge julenissen slik, og sette han i et dårlig lys.. Som en av "de slemme".... Kvalmt.»
«Denne reklamen er usmakelig og rett og slett ikke passende på TV.»
«Fysj! Har ingenting annet å si! Den der var rett og slett smakløs og burde IKKE vises på tv i det hele tatt. Makan til frekkhet overfor barna som tror julenissen kommer til alle barn..»
«Signerer alle de andre her!!! UTROLIG smakløst!!! Alle er oppvokst med at julenissen hjelper ALLE...»
«Hvorfor skal dere spytte på julenissen? Dere er rett og slett så usmakelig at dere på rakke ned på selveste JULENISSEN for at dere skal stå i bedre lys!!!! Og jeg blir direkte KVALM av den siste kommentaren:" I don't do poor contries"!!!!! Og mottoet:" we go where Santa don't!"»
«Nei vettu hva!!!!! SMAKLØST!!! Ikke ei kr fra meg i hvert fall!!!!! Vær like modne som XXL og fjern reklamen deres...»
«Jeg skjønner budskap å hvor dere vill men den reklame snurten her var å gå litt feil vei. Jeg mener å ødelegg julenissen for barna. For det er det dette gjør. Må si j er litt skuffe nå.»
- Har allerede blitt en snakkis
Til tross for den massive kritikken er det noen som er positivt innstilt til reklamefilmen fra Unicef.
«Fantastisk reklame den har jo allerede blitt en "snakkis" og folk er mer engasjerte enn noen gang håper folk bruker noe av dette engasjementet til å støtte Unicef etc. også (og ikke bare« kritisere ) . God jul.»
«Med tanke på at reklamen er rettet mot voksne, er det nok flest av dem som ser det. Er ellers enig i at det kan skape konstruktive samtaler i hjemmet om budskapet. Jeg forstår veldig godt Unicef sin vinkling og er enig med dem i både det bakomforliggende og konklusjonen. Den store sannheten er at Nissen som vi praktiserer den: "Fyren som deler ut snop og gaver til 20% av verdens befolkningen med 80% av verdens ressurser" ikke er kjent med å gjøre det for de 80% andre, for dem er nissen i beste fall et håp om noe magisk. Det finnes ikke mange voksne som legger snop og ekstra gaver under treet og i sokken for dem... Unicef gjør noe som ligner, bare bedre. De gjør det 365 dager i året og på ekte, ikke gjennom voksne som spiller med. For disse barna er Unicef the real stuff som bryr seg, og derfor blir reklame både sann og gjeldende. Syntes det er bra at dere utfordrer vår virkelighetsforståelse, dere har nok MYE bredere syn enn vi.»
Hva synes du om reklamen? Si din mening i kommentarfeltet under.