Denne bilen skal utfordre Golf

For første gang kan vi si at vi har gledet oss til at Hyundai skulle avduke en ny bil.

Publisert

FRANKFURT (Side3): Da undertegnede skulle kjøpe sin første bil, stod til slutt valget mellom to relativt forskjellige brukte biler: En Toyota Corolla eller en Hyundai Elantra. Etter siste prøvekjøring og en liten teknisk undersøkelse ble det et svært enkelt valg å velge Toyota.

Men det siste drøyet tiåret har det skjedd enorme endringer med den koreanske produsenten. Selskapet begynte å gjøre det svært godt på kundetilfredshetsundersøkelser, særlig i USA, og bilene begynte så smått å få et kvalitetsrykte som japanske selskaper har blitt kjente for.

Tidligere i år dukket det plutselig opp en ny familiebil i modellen i40 som ikke så ut som en blikkboks, og som har fått svært god mottakelse i motorpressen. Kanskje mye på grunn at bilen faktisk er designet og produsert i Europa - for Europa.

Og så tidligere i høst avduket selskapet skissene til sin nye i30. Plutselig kunne en kjenne smaken av at Hyundai skulle kunne begynne å kjempe mot selveste bautaen i norsk bilverden: Golf.

Eller som våre kollegaer i DinSide så dristig uttalte det: «En ny klassestandard kan bli skapt i Golf-klassen - av Hyundai»

LES OGSÅ: Ser du hvilket merke dette er?

Side3 ble invitert ned til Frankfurt for en forhåndsavduking av i30, og hva vi fikk se etter avdukingen var en bil som viser at selskapet definitivt ønsker å legge noe av historikken bak seg og bli noe mer enn de har vært.

Selskapets PR-sjef sa det kanskje best treffende selv, da han påpekte at med sine tidligere biler har selskapet lagt litt av fundamentet med å bli ansett som en aktør som kan lage biler som er fornuftige, og med den nye i30 er målet å legge til ”emosjonell appeal” og ”stil”.

En kan si mye rart om Hyundai, men de to beskrivelsene har ikke vært naturlige å velge så langt.

Design står plutselig i fokus

Med sitt nye design så kan vi trekke det så langt at slike ord nå er noe vi i det minste kan vurdere, mye fordi de har hentet inn en sjefsdesigner som faktisk bryr seg om design. De skriker selv høylytt om inspirasjon flytende vann og vind.

Nye i30 ser faktisk overraskende bra ut i virkeligheten, og er nærmest et kvantesprang fra dagens noe trauste utgave. Bilen har fått en del skarpe linjer, og det ser på enkelte måter ut som en bodybuilder som flekser muskler, og kanskje spesielt frontlyktene er veldig spesielle.

Designmessig er det ikke veldig langt unna i40, men ved å kutte ned på lengden, kommer designuttrykket mye bedre til sin rett.

Det å komme kjørende i en Hyundai fremstår plutselig som noe som er helt greit. Da uten å si at man helt er Alfa Romeo enda – på godt og vondt.

De tekniske etaljene rundt den nye i30 er fortsatt noe flimsy siden den ikke har hatt offisiell avduking, bare en forhåndsavduking for utvalgt presse, men det vi vet er at den vil komme i mars til Norge, og ha tre dieselmotorer og tre bensinmotorer, med effekt fra 90-135 hestekrefter.

Siden det norske avgiftssystemet trolig står overfor veldig store endringer i høst, er det umulig å si noe om pris, men Hyundais mål er å være en del billigere enn markedsleder – og det er i dette tilfellet Golf.

Kan skifte kjøreegenskaper

Sammenligningen med Alfa for et par avsnitt siden er ikke helt tilfeldig valgt. En av de få tekniske detaljene Hyundai har avslørt om i30, er et system som minner om en litt nedskalert versjon av Alfa Romeos DNA-bryter.

For å gjøre en lang historie kort har Hyundai laget et justerbart servosystem med tre moduser, som tilpasser styrerespons og feedback ut i fra hvilken kjørestil du vil ha. Hos Alfa endrer bilen totalt karakter ved å bytte mellom D, N og A, men Hyundai har i første rekke valgt å gjøre endringer i servoen.

Det tyder på at selskapet også har et ønske om at det skal være hyggelig å være sjåfør også, uten at vi vet om det fungerer godt ennå.

Ser mye bedre ut inni

Innvendig later det også til at Hyundai gjør et kvalitetshopp fra det vi kjenner fra tidligere. Det er fortsatt en del plastikk, men den har fått bedre kvalitet, og dashbordet er trukket i et mykt kunststoff som ikke kjennes superbillig ut.

Introduksjonen av en relativt stort 7-tommers trykkfølsom skjerm i midtkonsollen hjelper jo også på.

For tidlig å komme med dom

Vi har bare så vidt sittet inni bilen, og det virket som et bra sted å være, spesielt når man har skinnseter og panoramasoltak, men det er alt for tidlig å si noe om hvordan bilen vil oppleves i praksis – men vi er relativt overbevist om at Hyundai mener alvor med at de ønsker å bli en av verdens tre største bilprodusenter, og at de i den forbindelse må lage biler som har appell til noe mer enn lommeboka.

Bilen får sin offisielle avdukning i forbindelse med Frankfurt-messens åpning 13. september.

Fordi avdukingen vi var vitne til i Frankfurt var omgitt av et tykt lag av regi og hemmelighetskvemmeri, har vi dessverre ikke mulighet til å publisere bilder vi selv har tatt av bilen.