- De ansatte fortsatte bare å selge mat

- Mannen var hvit i ansiktet og blå på leppene. Han holdt på å bli kvalt til døde, men de ansatte fortsatte bare å selge mat.

Publisert

Det forteller Vestby-beboer Anne Marlene Lauritzen til Vestby Avis. Da hun og følget hennes nylig var på McDonald's i Vestby for å spise, skal de ha hørt høye rop om hjelp etter at en kunde satt fast mat i halsen.

– Da vi kom inn i restauranten stod to personer rett til høyre for inngangen og ropte om hjelp. De ropte om det var en lege eller sykepleier i nærheten, og de ropte høyt, sier Lauritzen.

– De ansatte reagerte ikke

Ifølge Lauritzen hadde personene ikke telefoner på seg. Hun og følget hennes ringte derfor nødnummeret så raskt de kunne.

Hun reagerer på at de ansatte i restauranten ikke kom på banen raskere.

– I løpet av det kvarteret fra mannen holdt på å bli kvalt til døde, til ambulanse var på stedet, var det absolutt overhodet ingen av de ansatte som reagerte, sier Lauritzen.

Hun forteller videre at en ansatt først reagerte etter at mannen var lagt i stabilt sideleie og ambulansen var på vei.

– Da kom det en ansatt bort og bad dem legge han i sideleie den andre veien. Han mente tydeligvis at hjertesiden måtte ligge opp. Dette er forøvrig feil, og jeg tolket det slik at ansatte og besøkende skulle slippe å se ansiktet til den halvkvalte mannen, sier Lauritzen.

Beklager hendelsen

Eier av McDonald's i Vestby, Frank Wilhelmsen beklager hendelsen, og sier han har vært i dialog med både Lauritzen og de ansatte på McDonald`s i Vestby i etterkant av hendelsen.

– Slik gjesten beskriver det så følte hun at det tok lang tid før de ansatte reagerte. Mine ansatte sa det var mye å gjøre den dagen, men at de skal ha reagert med en gang de oppfattet situasjonen.

– Vi må nok være enda mer på vakt over hva som foregår i restauranten, selv om vi allerede har gode rutiner for det, sier Wilhelmsen og understreker at alle skiftledere har grunnleggende kurs i førstehjelp.

Artikkelen er levert av Vestby Avis.