De 5 vanligste årsakene til flyulykker

Bare en av ti ulykker skyldes terrorhandlinger.

Publisert

Det er ingen tvil om at de fleste av oss foretrekker fly som fremkomstmiddel når vi skal tilbakelegge lengre distanser.

Likevel er mange av oss redd for å fly i frykt for å komme ut for en ulykke. Og skulle katastrofen først inntreffe, hjelper det nok heller ikke om du så sitter på de et av de tryggeste setene i flyet. Men du skal vite at, heldigvis, er det slik at de aller fleste overlever en flystyrt.

Det finnes mange ulike årsaker til at et fly kan få problemer, men det er likevel noen årsaker som er mer «vanlige» enn andre, skriver Simon Astley Bennet, director of the Civil Safety and Security Unity ved University of Leicester, i The Conversation og Daily Mail.

Her er noen av de mest «vanlige» årsakene til flyulykker.

1. Piloten gjør en feil

Flyene i seg selv blir mer og mer pålitelig, og antall flyulykker som skyldes feil begått av piloten har økt med rundt 50 prosent.

Siden en pilot aktivt må styre flyet, i alle faser av flyvninger, er det her mange fallgruver. Samtidig er det viktig å huske at piloten er siste forsvarslinje om noe skulle gå galt.

LES OGSÅ: De verste katastrofene i flyhistorien

2. Mekanisk trøbbel

Tekniske feil står bak rundt 20 prosent av flyulykker, og det på tross av stadige forbedringer av både design og kvalitet.

Motorene er betydelig mer pålitelige i dag enn de var for bare 50 år siden, men teknikken er fremdeles langt i fra ufeilbar.

Her kan nestenulykken fra 1983 nevnes som eksempel.

Allerede før avgang på flight 143 i Montreal oppdaget de to i cockpiten at ikke alt var som det skulle være med drivstoffmåleren. Flyets drivstoffprogram Fuel Quantity Information System Processor (FQIS), som går igjennom hele prosessen av påfylling av drivstoff, hadde stoppet å fungere. Bakkemannskapet regnet derfor manuelt ut hvor mye drivstoff man trengte.

Metoden bakkemannskapet benyttet seg av for å regne ut hvor mye drivstoff de hadde og som trengtes, er kjent som « dipping». Utrolig nok overlever alle de 61 passasjerene og 8 kabinansatte sammenstøtet. Ingen får heller alvorlige skader.

3. Vær

10 prosent av verdens flyulykker skyldes dårlig vær. På tross av satellittnavigasjon og stadige, digitale væroppdateringer, så kan fly fremdeles få problemer i stormer, snøvær og i tåke.

En av de mest notoriske ulykkene grunnet dårlig vær skjedde i februar 1958 da et passasjerfly fra British European Airways krasjet da det forsøkte å ta av fra flyplassen. 12 av de drepte spilte for Manchester United.

4. Sabotasje

Iløpet av årene har det vært utallige spekulasjoner om sabotasje, men det er bare rundt 10 prosent av ulykkene som  faktisk skyldes sabotører.

I september i 1970 ble et fly som var på vei til Dawsons Field i Jordan kapret, og det var denne episoden som fikk flyplasser verden til å stramme opp sikkerheten.

5. Andre feil utført av mennesker

Dette inkluderer når feil er begått av kontriolltårnet, flyveledere, flyteknikere, vedlikehold, bakkemannskap eller andre.

Verste flyulykker de ti siste årene

Til tross for at det statistikksett blir tryggere å fly har det de siste ti årene vært flere store ulykker. Under følger en oversikt NTB satte sammen i 2015 som viser de verste flyulykkene de siste ti årene.

28. desember 2014forsvinner en Airbus 320-200 med flightnummer QZ 8501 fra flyselskapet AirAsia, underveis fra Surabaya i Indonesia til Singapore. Det er 162 mennesker om bord i flyet. 17. juli 2014: Et passasjerfly fra Malaysia Airlines på vei fra Amsterdam til Kuala Lumpur ble angivelig skutt ned av en bakke-til-luft-rakett på vei over det østlige Ukraina. Alle 298 personer om bord omkom.
8. mars 2014: Et fly av typen Boeing 777 fra Malaysia Airlines med 227 passasjerer og et mannskap på 12 var på vei fra Kuala Lumpur til Beijing da det forsvant sør for Vietnam. Flyet er ennå ikke funnet. 3. juni 2012: En MD-83-maskin fra Dana Air styrtet i Nigeria. 153 personer mistet livet.
20. april 2012: 127 omkom da en Boeing 737-236 fra Bhoja Airlines styrtet i Pakistan.
9. januar 2011: Et Boeing 727 fra Iran Air styrtet i nærheten av byen Urumyeh nordvest i Iran. 77 av de 100 om bord omkom. 28. juli 2010: Et pakistansk fly fra Airblue styrtet utenfor Pakistans hovedstad Islamabad. 152 personer omkom.
22. mai 2010: 158 personer omkom da et Boeing 737-passasjerfly fra Air India Express skled av rullebanen og tok fyr under landing i Mangalore i India. 12. mai 2010: En Airbus 330 fra Afriqiyah Airways styrtet under landing i nærheten av flyplassen i Tripoli i Libya. Over 100 personer mister livet. 10. april 2010: Et Tupolev 154-fly styrtet under innflyging til byen Smolensk vest i Russland. 96 personer, deriblant Polens president Lech Kaczynski, omkom.
25. januar 2010: En Boeing 737-800 fra Ethiopian Airlines styrtet i havet like etter avgang fra Beirut. 89 personer mistet livet. 15. juli 2009: Et Tupolev 154-fly fra Caspian Airlines på vei til Armenia styrtet nord i Iran. Alle 168 om bord omkom.
30. juni 2009: 152 av de 153 om bord mistet livet da en Airbus 310-300 fra selskapet Yemenia styrtet i Indiahavet utenfor Komorene. 1. juni 2009: Et Airbus A330-200-fly på vei fra Rio de Janeiro til Paris styrtet i Atlanterhavet. Alle 228 om bord omkom. 20. august 2008: 153 personer døde da et Spanair-fly styrtet i Madrid. 18. juli 2007: 199 mennesker omkom da et innenriksfly styrtet i São Paulo i Brasil.
22. august 2006: Et russisk passasjerfly av typen Tupolev 154 styrtet i Ukraina. 170 mennesker omkom.
9. juli 2006: En Airbus 300 fra det russiske selskapet S7 kjørte av landingsbanen i Sibir. 122 personer mistet livet. 6. desember 2005: 120 mennesker omkom da et iransk militærfly styrtet nær Teheran. 23. november 2005: Et Boeing 737 fra selskapet Bellview styrter i Nigeria. 117 personer omkom. 16. august 2005: 160 mennesker omkom da et colombiansk passasjerfly styrtet i Venezuela. 5. august 2005: Et Boeing 737-fly fra Mandala Airlines styrtet på Sumatra i Indonesia like etter avgang. Alle 149 om bord omkom. 14. juli 2005: 121 personer mistet livet da et Boeng 737 fra det kypriotiske selskapet Helios styrtet i Hellas.

(Kilder: BBC, NTB, Ritzau, Skift, Ascend, Flightglobal, Nettavisen)