Bør flere få kjøre gratis i bomstasjonene?
Det mener miljøorganisasjonen Zero.

Statsbudsjettet for 2011 legges snart fram, og Regjeringen har annonsert at det kommer til å inkludere en helhetlig gjennom av alle bilavgifter.
Nettavisen kunne allerede i mars fortelle at en av tingene som vil skje er at dieselbiler vil bli mye dyrere, grunnet sitt store bidrag til lokal forurensning.
Les også: Dieselbiler vil bli mye dyrere
En av områdene det kanskje stiller seg størst spenning til, er hvordan endringene vil bli for de bilene som slipper ut aller minst - i all hovedsak de nye oppladbare hybridbilene. Opel har tidligere tatt til orde for en egen avgiftsklasse som gjør at de nærmer seg elbiler skattemessig.
Miljøstiftelsen Zero mener at andre tiltak kan være passende.
- Regjeringens nylig varslede massive satsning på alternative drivstoff må også gjelde for ladbare hybridbiler. Derfor foreslår miljøstiftelsen ZERO at de 10 000 første ladbare hybridbilene får kjøre gratis gjennom bompasseringene. Dette vil gjøre bruken av disse klimavennlige bilene rimeligere og også gjøre bilene mer verdt når de skal selges, skriver stiftelsen i en pressemelding.
Organisasjonen ønsker også at bilene skal få gratis parkering på kommunale plasser og tilgang til ladeplasser for elbiler. Bakgrunnen er naturlig nok at en vil at bilene i så stor grad som mulig skal bruke sin elektriske fremdriftsmulighet.

Og organisasjonen stopper ikke der: De foreslår at bilene skal få bare halv firmabilbeskatning.
På toppen av dette ønsker de å endre dagens ordning for CO2-avgift. I dag får biler med et utslipp under 50 gram CO2 per kilometer et fradrag på drøye 700 kroner per gram under dette. Zero ønsker å doble dette fradraget, og samtidig øke taket fra 50 til 60 gram.
- Med dagens ordning vil det for for eksempel Opel Ampera si omtrent 16 000 kroner mindre i avgift. Prius vil få rundt 10 000 kroner spart, mens Volvo plug-in vil få ca. 11 000 kroner mindre i avgift, skriver selskapet.
Miljøorganisasjonen ønsker også at Regjeringen klargjør hvor lenge miljøgodene faktisk blir stående. Det har i flere år vært spekulert i om fordelsordningene for elbil vil bli dårligere.
- De ladbare hybridene er svært viktige når det gjelder å kutte klimagassutslippene fra veitransporten, særlig fordi de passer spesielt godt til familiebruk. Fordi disse bilene i stor grad kutter CO2-utslipp må de helt klart favoriseres økonomisk framfor de biler som kun går på fossilt drivstoff og som derfor slipper ut langt mer CO2, sier Eivind Hodne Steen, politisk rådgiver i Zero.