Billigfly verden rundt

Drømmer du om Bangkok eller New York? Det behøver ikke bli så dyrt.

Foto: (Thinkstock)
Publisert

På 1970-tallet etablerte Sir Freddy Laker sitt «Skytrain», omtalt noe upresist som det første lavpris flyselskapet.

Det var likevel Southwest Airlines som staket ut kursen for den internasjonale satsingen. Selskapet revolusjonerte det innenlandske flymarkedet i USA ved blant annet å satse på én flytype (Boeing 737), og slik kutte prisene betydelig.

I Europa kopierte Ryanair konseptet, med stor suksess. Etter det har flyverdenen ikke vært den samme.

Foto: Juan M. Espinosa

Store endringer

De omfattende endringene har fått dramatiske konsekvenser for en rekke av verdens flyselskaper. Hvem husker for eksempel Pan American World Airways, USAs største internasjonale selskap, som krasjlandet økonomisk i 1991?

Pan Am revolusjonerte verdens flytrafikk ved sin introduksjon av jetmotorer i sivil luftfart, i tillegg til innføring av datastyrte reservasjonssystemer og en stil som alle andre målte seg mot.

Selskapet var en rollemodell og et foregangsselskap, men også et offer for sin egen suksess. Samt det voksende lavprismarkedet.

Siden har det vært en voldsom avskalling av flyselskaper. Særlig i USA har endringene vært brutale.

Store nasjonale selskaper som SAS, med en omfattende infrastruktur rundt sine operasjoner, er de som har hatt det tøffest. Norwegian på sin side kunne fra dag en utvikle en rasjonell drift tilpasset den nye flyhverdagen.

Effektive maskiner

Konkurransen mellom de store, nasjonale flyselskapene som Lufthansa, KLM/Air France og British Airways, i tillegg til nevnte SAS, og lavprisselskapene, vil tilspisse seg når sistnevnte begynner å fly mellom kontinentene.

Norwegian har allerede planene klare for lavpristurer til New York og Bangkok klare. I øyeblikket avhenger den satsingen på i hvilken grad Boeing klarer å levere sine nye Dreamliner-maskiner, men ved utgangen av 2012, eller begynnelsen av 2013, regner Norwegian med å være i gang.

- For å få økonomi i prosjektet er vi avhengige av den nye flyteknologien Dreamliner representerer, forklarer presse- og informasjonsansvarlig Åsa Larsson i Norwegian.

Dreamliner bruker 20 prosent mindre drivstoff enn dagens fly på samme størrelse (210-290 passasjerer), samt at den holder høyere fart og har større lastekapasitet enn dagens maskiner på samme størrelse.

Norwegian anser ikke sine ruter verken til Dubai eller Agadir og Marrakech i Nord-Afrika som interkontinentale, snarere som en forlengelse av dagens europeiske rutenett. Foreløpig har selskapet kun vurdert Bangkok og New York som langdistansemål, ruter man er overbevist om vil bidra på bunnlinja.

Med priser fra rundt 2500 tur/retur New York og rundt 3000 til Bangkok vil to allerede populære reisemål etter alle solemerker få enda flere besøkende. Det vil konkurransen med øvrige flyselskapene som flyr den veien garantert stimulere til.

Les om flere eksotiske reisemål på Reiser & ferie

Verden rundt på lavpris

De sterkt voksende økonomiene i Asia kommer til å stå for en stor del av den fremtidige veksten i flymarkedet, og en rekke nye lavpris-flyselskaper har sett dagens lys både i India, Kina og i de arabiske landene.

Her er noen eksempler:

Air Arabia - til Midt-Østen til Sørøst Asia, Nord-Afrika og Tyrkia
AirAsia - fra Malaysia til Australia, Kina, Taiwan, India og London
AirBerlin - fra Tyskland til Asia, Nord- og Sør-Amerika og Afrika
Air Transat - flyr charter fra Canada til Europa, Florida og noen land i Karibia
Atlas Blue - flyr mellom Nord-Amerika og flere europeiske destinasjoner
Condor - fra Tyskland til andre europeiske land og Midt-Østen, Nord- og Sør-Amerika, Afrika og Asia
Eurofly - opererer mellom New York og ulike steder i Italia
Iceland Express - flyr fra Island til Europa og New York og Winnipeg, Canada
JetStar - flyr i østlige Asia og Australasia til Hawaii
Jazeera Airways - har forbindelser fra Midt-Østen til Nord-Afrika, Sørøst-Europa og det sørlige Asia
Point Afrique - flyr fra Frankrike til Mali
Viva Macau - flyr mellom Sydney og Macau

Jorda rundt på lavbluss

Et eksempel på en reiserute utelukkende med lavpris flyselskaper:

Oslo - London (Norwegian/Ryanair)
London - Istanbul (EasyJet)
Istanbu - Dubai (Air Arabia)
Dubai - Chennai i India (Jazeera)
Chennai - Singapore (Tiger)
Singapore - Melbourne via Darwin (JetStar)
Melbourne - Honolulu (JetStar)
Honolulu -Vancouver ((WestJet)
Vancouver - London-Gatwick (Air transat)
London - Gardermoen (Norwegian/Ryanair)

Flyselskapene bruker charter

Alle de store charterselskapene tilbyr kun flysete til de fleste av sine reisemål, ofte til priser som ligger under de tradisjonelle flyselskapenes. På hjemmesidene til både Apollo, Star Tour og Ving kan du oppnå priser som til og med kan konkurrere med tilsvarende hos lavprisselskapene.

Denne saken ble første gang publisert 10/07 2011.

Les også