Billig luksus fra Lexus

Vi har testet bilen som kan få Audi og BMW til å skjelve.

Publisert

LISBOA (Nettavisen): I USA er Lexus et merke som du ser ruller rundt over alt. I Norge derimot, har merket aldri blitt noen stor salgssuksess.

Mye av årsaken er at Toyotas premiummerke fra første øyeblikk var laget for det amerikanske markedet, og modellene de har hatt har rett og slett ikke vært tilpasset for Europa. Langt på vei har de bare gitt deg mulighet til å kjøpe bilene om du skulle ønske noe litt annet.

Da hjelper det ikke med en verdensberømt kundebehandling, og mer standardutstyr enn de aller fleste andre merker.

Laget for Europa
Men med den splitter nye hybridbilen CT200h ser det ut til at Lexus har truffet innertieren for det norske markedet. Bilen er den første de har laget med Europa for øye, og er bygget utelukkende som en hybridbil. Du kan ikke få den uten hybrid, og du kan ikke få den med flere motoralternativer.

Under panseret sitter mye av den samme teknologien som vi kjenner fra Prius og Auris HSD, men bilen er fryktelig mye penere pakket inn. Og ikke minst langt mer raffinert i kjøreopplevelsen.

Et godt sted å være
Med en gang vi satt oss inn i den nye bilen, så kjente vi at dette var et godt sted å være. Setene er knallgode – og det er de som standard – og interiøret er delikat. Materialbruken ligger nå nesten på samme nivå som vi kjenner fra de bedre modellene fra de tyske modellene. Litt plastikk har de fortsatt funnet plass til, men det meste kjennes nå påkostet ut.

Eller for å si det på en annen måte: Det er absolutt ingenting som skulle tilsi at du sitter i en bil som strengt tatt er en Toyota.

Annerledes kjøreopplevelse
Med samme type motor og teknologi som sitter i Toyota-modeller, skulle en tro at kjøreopplevelsen var langt på vei den samme. Det er den heldigvis ikke – og Lexus påstår hardnakket at selv om mange av grunnkomponentene er de samme, så er det satt sammen på en annen måte for å få det hele til å føles mer som Lexus.

Det har de klart.

Det betyr i praksis at en har klart å få til en enda mer sømløs overgang mellom el- og bensinmotor enn den vi kjenner fra før – og støynivået i kupeen kan ikke sammenlignes. En kan holde en samtale med lavt volum i høy fart.

Det kan også virke som om bilen er noe mer villig til å lade batteriene enn sine søsken fra Toyota, uten at vi har fått kjørt nok til å virkelig kunne si noe definitivt om det.

Greit med krefter
Med til sammen 136 hestekrefter fra de totalt tre motorene i bilen (to dynamoer/elmotorer og en 1,8-liters bensinmotor) er ikke bilen noen racer, men du har mer enn nok krefter til å gjennomføre gode forbikjøringer. Den trinnløse girkassen sørger for at du nærmest konstant har maksimalt med krefter tilgjengelig.

Når det er sagt så er vi ingen stor fan av slike trinnløse girkasser. Lexus klart å forminske ”Playstation-følelsen” i forhold til det vi spesielt opplever på Prius, men spesielt i oppoverbakker sliter den litt med å bestemme seg for hvilket turtall den skal legge seg på, noe som lydmessig fører til noen merkelige symfonier.

Dette er prisen du betaler for full hybridteknologi i dag – men med et oppgitt blandet forbruk på 0,38 liter per mil – med 136 HK tilgjengelig – så er det en pris som ikke føles veldig høy.

Skal du ha en dieselbil med samme utslipp, så må du klare deg med langt mindre effekt. Og så var det noe med å slippe å ha en diesel da.

Hyggelig priset
Og når vi først snakker om pris, så er det et område CT200h overrasker på. I Norge begynner prisen ferdig levert på under 300.000 kroner. På grunn av fordelene de drar nytte av avgiftsmessig med hybridteknologien, er det nesten ikke avgifter på bilen sammenlignet med konkurrentene. På basismodellen er det 36.000 kroner i engangsavgift.

Lexus liker å skryte av at det betyr at du betaler for teknologien og luksusen – i stedet for at du kaster bort pengene på engangsavgift.

Og på basismodellen er det imponerende mye standardutstyr sammenlignet med tyske biler som Lexus liker å sammenligne seg med (1-serie og A3 er uttalte konkurrenter). Klimaanlegg, metallic lakk, automatgir, alarm, LED-lys, iPod-tilkobling, multifunksjonsratt, stemmestyring, knallgode seter og MP3-støttet i lydanlegge med 6 høyttalere står da på listen.

Åpnes for helt nye kundegrupper
Med en slik inngangspris gjøres Lexus plutselig tilgjengelig for helt nye kundegrupper som før aldri kunne tenkt seg å en gang vurdere dem. Det er da også grunnen til at flere hundre allerede har forhåndsbestilt bilen – uten å en gang ha kjørt den.

Når det er sagt hadde vi nok aldri kjøpt basismodellen. Om en kjøper en Lexus, er det nærmest en selvfølge å ha skinninteriør, parkeringssensorer og litt andre småting – og da snakker vi fort 350.000 kroner. Du vil nok ha ting som cruisekontroll, proaktiv setevarme, ryggekamera, GPS og skinninteriør.

Med i prisen får du da, utover utstyret, en bil som rett og slett føles veldig bra. Utseendemessig står den heller ikke noe særlig tilbake for sine nærmeste konkurrenter, selv om vi nok føler at det utvendig er noe Toyota som skinner gjennom.

Selger allerede overraskende godt
Og at de har truffet virker det som om det er flere enn oss som er overbevist om. Lexus hadde et salgsmål i år på rundt 300 biler. Før bilene har kommet til Norge, er det allerede økt til 450.

Vi snakker altså om en bil i et segment Lexus aldri har vært i før. Likevel er 200 forhåndssolgt – usett.