Banker betaler Google 550 kroner for hvert klikk
Enten de blir kunde eller ikke.

Forbrukslån er så lukrativt at bankene er villig til å betale dyrt for annonseklikkene fra Google.
Hver gang noen klikker på forbrukslånsannonse på Google etter å ha søkt på «forbrukslån», må bankene ut med rundt 550 kroner til søkemotoren, skriver Dagens Næringsliv (DN).
Les: Vil redde nordmenn fra gjeldsfelle
Og da spiller det ingen rolle for Google om de som søker blir kunde eller ikke.
– Det gjør det til det dyreste ordet i Norge, sier administrerende direktør Christian Fure (38) i mediebyrået Iprospect, til DN.
Omkring hver fjerde eller femte person som kommer inn på forbruksbankenes side via reklamelinkene i Google ender opp med å bli kunde, ifølge Iprospect. Det betyr en kostnad på mellom to og tre tusen kroner for hver nye kunde.
Les: Slik blir økonomien din romsligere
Annonseprisene styres av annonsekampen og hvor populært ordet er blant brukerne.
Administrerende direktør i Bank Norwegian, Erik Jensen, sier Google er blitt den viktigste salgskanalen, men han vil ikke kommentere tallene.
- Generelt legger vi ned mye ressurser for å få en høy konvertering av besøk til kunder, sier han.
Bank Norwegian hadde et overskudd på 740 millioner kroner før skatt i fjor, ifølge DN.
Les: Skjerper reglene for kredittkort