Banker betaler Google 550 kroner for hvert klikk

Enten de blir kunde eller ikke.

Bankene er villig til å betale dyrt til Google for annonseklikkene.

Forbrukslån er så lukrativt at bankene er villig til å betale dyrt for annonseklikkene fra Google.

Hver gang noen klikker på forbrukslånsannonse på Google etter å ha søkt på «forbrukslån», må bankene ut med rundt 550 kroner til søkemotoren, skriver Dagens Næringsliv (DN).

Les: Vil redde nordmenn fra gjeldsfelle

Og da spiller det ingen rolle for Google om de som søker blir kunde eller ikke.

– Det gjør det til det dyreste ordet i Norge, sier administrerende direktør Christian Fure (38) i mediebyrået Iprospect, til DN.

Omkring hver fjerde eller femte person som kommer inn på forbruksbankenes side via reklamelinkene i Google ender opp med å bli kunde, ifølge Iprospect. Det betyr en kostnad på mellom to og tre tusen kroner for hver nye kunde.

Les: Slik blir økonomien din romsligere

Annonseprisene styres av annonsekampen og hvor populært ordet er blant brukerne.

Administrerende direktør i Bank Norwegian, Erik Jensen, sier Google er blitt den viktigste salgskanalen, men han vil ikke kommentere tallene.

- Generelt legger vi ned mye ressurser for å få en høy konvertering av besøk til kunder, sier han.

Bank Norwegian hadde et overskudd på 740 millioner kroner før skatt i fjor, ifølge DN.

Les: Skjerper reglene for kredittkort

(function(d, s, id){ var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0], p = (('https:' == d.location.protocol) ? 'https://' : 'http://'), r = Math.floor(new Date().getTime() / 1000000); if (d.getElementById(id)) {return;} js = d.createElement(s); js.id = id; js.async=1; js.src = p + "www.opinionstage.com/assets/loader.js?" + r; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, 'script', 'os-widget-jssdk'));