Årets mest kontroversielle spill?

Dette spillet reklamerer med strippere, porno og masse vold.

Publisert

Da skytespillet Postal 2 dukket opp i 2003, trengte du ikke være Mensa-medlem for å forstå at det kom til å bli en del oppstuss. Spillet var utvilsomt laget for å provosere, selv om utviklerne gjerne forsvarte seg med at volden var høyst frivillig.

På mange måter kunne en se på Postal 2 som spillverdenens måte å tilnærme seg splatterfilmer på, det å uprovosert skyte noen i beinet, tisse på personene som ligger nede, kutte opp personen med sverd - før en setter fyr på liket var en helt vanlig ting. Dette ble kombinert med de fleste andre tabuer som du kunne finne på, og blant annet ble uskyldige mennesker brent inne på et bibliotek.

Noen har beskrevet spillet som en karikatur av et sykt samfunn, der en solid dose humor og der spillutvikleren selv var hovedfokus i en verden der det var mye hat rettet mot verden generelt, og spill spesielt. Andre mener at dette er et av de sykeste spillene som er laget. At det er et av de voldeligste spillene som er laget noen gang, er det uansett ingen tvil om.

Resultatet av det hele var at flere land valgte å forby salget av spillet. Ikke det at det var nødvendig, for når sant skal sies var ikke Postal 2 et påfallende bra spill. Grafikken og animasjonene var ikke all verden, og underholdningsverdien utover å slakte folk var begrenset.

Den begrensede populariteten førte også til at det var Grand Theft Auto som fikk mesteparten av skytset mot seg når det kom til voldelige spill - et spill som både var betydelig bedre, mer realistisk og mindre voldsdrevet enn Postal 2. Men spillet fikk passet sitt påskrevet etter å ha blitt anklaget for en massakre på en skole i Canada.

Men selv om ikke spillet har den største tilhengerskaren i spillhistorien, finnes det en hard kjerne, og i 2007 valgte den tyske kultfilmskaperen Uwe Boll å lage en filmatisering av den mildt sagt syke spillet.

Den filmen begynner med en scene fra cockpiten til en av flyene som krasjet inn i tvillingtårnene, der de diskuterer hvor mange jomfruer de skal få etter å ha drept tusenvis av mennesker. Etter å ha forhørt seg litt finner de ut at tallet i den store sammenheng ikke var så stor som de hadde sett for seg, og bestemmer seg for å avbryte terrorhandlingen - men er for sent ute. Deretter blir ikke filmen noe særlig mer verken smakfull eller selvhøytidelig.

Mer enn en fjerdedel av personene som har avgitt sin stemme til nettstedet IMDb har gitt filmen 1 av 10 poeng.

Og nå åtte år etter Postal 2, er det duket for oppfølgeren. Spillet har vært under utvikling i lang tid, og det var antatt at spillet skulle komme ut allerede samtidig med filmen, men det ble det ingenting av. Slippdatoen er nå satt rett før juleribba skal inntas i de tusen hjem.

Det er lagt ut en lang rekke videoklipp av spillet på nett, og kanskje tidenes minst selvhøytidelige trailer er sluppet. Om spillet kommer til å skape like mye kontrovers i denne omgang gjenstår å se, men det ser ikke ut som utviklerne har latt seg skremme nevneverdig av å ha blitt stemplet som en av tidenes mest voldelige spill.

Spillet reklamerer blant annet med «vold, vold, vold», strippere, onanerende pornoavhengige, Osama bin Laden, korrupte politifolk, HIV-infiserte dyr - og blant annet muligeheten til å drepe folk med håndholdt grevling.

Av klipp som så langt er sluppet ser det også ut til at spillet involverer en masakre på et kjøpesenter.