Anmeldelse: God of War: Ascension

Utviklerne av «God of War» begynner å gå tom for ideer.

Publisert

Spillserien «God of War» begynte på Playstation 2 helt tilbake i 2005 og er blant Sonys mest suksessfulle. Som krigsguden Kratos har vi fartet rundt i oldtidens Hellas og slaktet enorme mengder mytologiske beist. Angrepene har bestandig vært barske og brutale, monstrene kreative og omgivelsene lekre. Maskinvaren har blitt presset til det ytterste og levert ting vi ikke trodde var mulig.

«God of War: Ascension» er det sjuende spillet i serien og byr på mer av det samme, på godt og vondt. Selv om det fortsatt er gøy å herje rundt med Kratos, og enkelte sekvenser er så stilige at en kommer til å måpe, begynner utviklerne å gå på tomgang. Omgivelsene, angrepene, fiendene og bossene minner veldig om de vi har sett i de andre spillene. Historien er som vanlig heller ikke noe å rope hurra for. Kratos skal flykte fra fangenskap gjennom å drepe tre furier, og det er stort sett det.

Riktignok er det noe nytt, utviklerne har implementert en overraskende morsom flerspillermodus. Opptil åtte spillere kan kjempe mot eller med hverandre i en rekke spilltyper og på forskjellige kart. Det mest handler, som vanlig i moderne flerspillermoduser, om å samle erfaringspoeng. Modusen er et artig avbrekk fra enspillerdelen.

«God of War: Ascension» er et underholdende, men dessverre altfor kjent og dermed litt kjedelig spill. Med mindre du absolutt må ha alle God of War-spillene, anbefaler jeg at du heller tar en titt på en av de mer nyskapende konkurrentene. Både «Metal Gear Rising» og «Devil May Cry» leverer strålende actionopplevelser, og byr p kreative ideer.

Denne saken ble første gang publisert 21/03 2013.