- Alltid likt norske jenter

Har datet nordmenn i håp om å finne kjærligheten.

Publisert

(SIDE2): - Norske jenter ser bra ut, de er jordnære, sporty, smarte og ikke så selvopptatte. Amerikanske jenter tror det er noe spesielt ved dem når det ikke er det. Norske jenter derimot - er mye mer jordnære, sier Andrew Erik Vik (38) til Side2.

I forbindelse med lanseringen av TV 2s vårprogram er han og de tre andre kjærlighetshungrige amerikanerne, William Bardahl Manchester (22), Bjorn Anders Carlson og Jessica Mason (23), fra det nye realitykonseptet «Sønner av Norge» i Oslo for å snakke om stevnemøtene med nordmenn i sine hjembyer.

Glad i vorspiel og festing
Andrew er fra San Francisco og har vokst opp med norsk far og dansk mor. Han snakker litt norsk, og har gjennom oppveksten hatt god kontakt med slektningene sine fra Askim.

- Jeg har alltid vært interessert i norske jenter og det at jeg har skandinaviske foreldre gjør at jeg tror en norsk jente vil passe bra inn, forteller Andrew.

Han sier at han verdsetter alt det som er typisk norsk, og trekker gledelig fram noen eksempler på det han mener er norske verdier.

- Jeg liker vorspiel og å feste til langt på natt, ler han.

Andrew hadde erfaringer med norske jenter også før han ble med i realityprogrammet og han legger ikke skjul på at han synes nordmenn er kule.

- Jentene er balanserte av natur og så er de ikke så selvopptatte, understreker han.

Snakker trøndersk
Jessica, som bor i Berkeley i California, kjenner i likhet med Andrew godt til sine norske røtter. Siden moren kommer fra Trondheim prater Jessica norsk med ekte trønderdialekt.

- Min mor flyttet til USA for en amerikansk mann og for å irritere henne tenkte jeg at jeg kunne bli sammen med en norsk mann og flytte tilbake til Norge, sier Jessica spøkefullt til Side2.

Det var i et forsøk på å bli flinkere til å uttrykke sine egne følelser at Jessica bestemte seg for å gjøre et forsøk på å finne kjærligheten på TV, og det er ingenting som tyder på at hun angrer på at hun blottet sine følelser foran TV-kameraene.

- Jeg er veldig dårlig til å uttrykke følelsene mine, og det å være med på showet tvang meg til å gjøre nettopp dette, innrømmer Jessica.

- Hva synes du om norske menn da?

- De er mer sporty og det passer meg fordi jeg er veldig sporty. Og så er de mer jordnære og ikke så selvopptatte, svarer Jessica.

Vil ha en jente som heter Marit
Bjorn Anders Carlsson har også tatt turen til Norge for å promotere realityprogrammet.

Den 24-årige læreren bor i Minneapolis i Minnesota. Hans tippoldeforeldre er fra Norge og Bjorn har studert ved det norske universitetet, St.Olafs, i sin hjemby.

- Jeg ble med fordi jeg trodde det ville gi meg en god erfaring. Jeg har en sterk, norsk bakgrunn og min mor har alltid ville at jeg skulle møte en norsk jente ved navn Marit. Om jeg hadde vært en jente ville hun nok kalt meg Marit, men hun fikk tre gutter, sier Bjorn til Side2.

Han vil imidlertid ikke avsløre om han har fått oppfylt sitt mors ønske.

- Kanskje har jeg funnet en jente ved navn Marit, eller kanskje har jeg ikke det, smiler han lurt.

- Litt pinlighet også
Programleder for det nye kjærlighetskonseptet er Katarina Flatland og hun beskriver innspillingstiden i USA som helt fantastisk.

- De fire amerikanerne er åpne og gode mennesker så det har vært en opplevelse i seg selv å være samme med dem. Det å få være med på reisen hvor de skal finne kjærligheten har vært helt ubeskrivelig morsomt, sier Flatland til Side2.

Den blide 22-åringen legger ikke skjul på at det ble flere pinlige situasjoner under kjærlighetsmøtene mellom nordmenn og amerikanere, men mener dette er viktig for konseptet.

- Ja, det ble pinlig, men godt pinlig og ikke puten helt opp - bare halvveis opp. Det er mest koselig TV, men god underholdning og da må det være litt pinlighet også, sier Flatland.

Hun avviser at det er for mange sjekkprogram på TV og mener absolutt at det er plass til nok et konsept i denne sjangeren.

- Man ser at folk elsker «Jakten på kjærligheten» og så lenge interessen er der så er det plass til et program til. Dette er også veldig annerledes fordi det er amerikanere som dater nordmenn, understreker Flatland.

Programlederen, som selv var nyforelsket i medisinstudenten Harald Bobloug (22) under innspillingen av TV 2-programmet, legger ikke skjul på at hun likte rollen som Kirsten Giftekniv.

- Det vil bli kjærlighet i programmet. Det kan jeg love deg, smiler hun.

«Sønner av Norge» har premiere på TV 2 mandag kl. 20:00.