Aksjonister spammer ned Facebook-sidene til Ap
Krever at norske bilavgifter settes ned til et europeisk nivå.
Facebook-grupper har ofte blitt kritisert for å være en form for passiv motstand som i liten grad fører til noe som helst. En blir invitert til en støtte/motstands-gruppe, gruppen får flere medlemmer og ingen gjør noe.
Men en gruppe ser nå ut til å gjøre noe med dette. Gruppen «Bilistenes aksjonsgruppe» har så langt samlet rundt 4000 medlemmer, og har som mål at de skal være en gruppe som faktisk aksjonerer - riktignok primært på Facebook - ikke bare sitter sammen for å klage.
De har derfor arrangert e-post-aksjoner mot spesielt finans- og samfedselsministerenministeren, og har begynt oppgaven med å «spamme ned» Facebook-siden til spesielt Arbeiderpartiet med krav og spørsmål rundt bilavgiftsspørsmål.
- Det vi vil oppnå er selvfølgelig en reduksjon i bilavgiftene. Vi jobber ikke for å avskaffe bilrelaterte avgifter, men at de skal settes på et normalt europeisk nivå. Som kjent er ikke bilavgiftene miljøvennlige da de gjør bilene i Norge så dyre at folk fortsetter å kjøre gamle. Vi jobber også for at samferdsel i Norge skal få tildelt mer midler, skriver en av bakmennene i gruppen, Terje Berg, i en e-post til Nettavisen.
Aksjonerer for aksjonens skyld
Gruppens bakpersoner har i utgangspunktet ikke noe tiltro til at de kommer til å nå frem med sine kreav om at bilavgiftene skal ned.
- Vi regner ikke med at vi vinner kampen med å «irritere» våre politikere. Agendaen vår der er at vi skal bygge opp en aksjonskultur for å lære folk at det går an å aksjonere. Der har vi foreløpig lykkes, hevder Berg.
Mengden meldinger som spres på Facebook har så langt fått den konsekvensen av finansminister Sigbjørn Johnsen har sperret for mulighet til å poste direkte på «veggen», og nylig la han ut følgende melding:
«Jeg setter pris på alt engasjementet på denne siden. Ber likevel om at dere forsøker å holde en saklig tone. Meldinger med støtende innhold vil bli slettet.»
Hovedfokuset nå ser ut til å være på Arbeiderpartiset sider, som for tiden blir totalt overlesset av bilrelaterte poster.
«Gå inn på Facebooksidene til Arbeiderpartiet og fortell dem at du ikke finner deg i de særnorske bilagiftene», er oppfordringen fra gruppen til sine medlemmer.
- At vi aksjonerer mot AP er bare for at de sitter i regjering. Hadde Frp sittet i regjering og ikke gjort noe med avgiftene hadde vi behandlet dem likt. Dette har ikke noe med partipolitikk å gjøre. AP har foreløpig kun svart oss med å linke til artikkler, hevder Berg.
Ap tar det med fatning
- Arbeiderpartiet setter pris på at folk deltar aktivt på Facebooksidene våre og viser politisk engasjement. Vi har lagt merke til aksjonen, og besvart flere av henvendelsene, sier Aps kommunikasjonssjef Pia Gulbrandsen til Nettavisen.
- Det dukker iblant opp aksjoner på Facebook-siden til Arbeiderpartiet. Så lenge innleggene er saklige prøver vi å samle opp og svare flere på en gang, siden de ofte har helt like spørsmål. Iblant utvikler aksjonene seg imidlertid til å kunne oppfattes som ren spam som er forstyrrende for andre brukere som ønsker å nå igjennom, og da er vi noen ganger nødt til å slette innlegg fra personer som gjentar seg selv, påpeker hun.
Hevder aksjonene vil eskalere
Aksjonistene hevder på sin side at Facebook bare er starten.
- Som sagt så vokser vi jevnt, men vi samler aktive medlemmer og er derfor allerede sterkere og mer aktive en tidligere grupper med opptil 100.000 medlemmer. Vi ser ikke på oss som en Facebookgruppe, men som aksjonister som bruker Facebook. Vi har også så smått vært i kontakt med og blitt kontaktet av transport firmaer med mange vogntog. Hvor dette bringer oss og eventuelt når noe samarbeid trer i kraft er usikkert. Uansett er det den rettingen det går, sier Berg, og indikerer at det dermed kan bli aksjoner som vi så langt mest har sett i Frankrike når langtransportaktører sperrer av motorveier og lignende.