7 irriterende ting butikkansatte gjør

Det er særlig to ting som folk ikke liker.

TRENGER du ekstra ditt og ekstra datt? Mersalg er et kjent triks for å få kunden til å kjøpe mer. (Illustrasjonsbilde)
Publisert

(SIDE2): Butikkansatte og andre medarbeidere er der for å hjelpe kunden, men mange synes likevel at det noen ganger kan bli for mye av det gode.

Det er kanskje ikke alltid at betjeningen gjør det de kan for å yte best mulig kundeservice og ifølge Dagens.dk er det særlig to ting folk ikke liker; hvis den ansatte blir for nærgående og uvitenhet.

Analyseselskapet YouGov har nemlig spurt 1302 dansker om hva de irriterer seg mest over når det gjelder butikkansatte.

I denne artikkelen gjentar vi en rekke av punktene, men det er ikke bare kunder som klager på de som jobber i servicebransjen.

Selv om mange opplever dårlig service, så er det også mange ting de ansatte kan irritere seg over.

Tidligere har Side2 blant annet skrevet om svenske Stephanie som er lei av mobil-opptatte kunder, mens Ylva Berggren vakte oppsikt med sitt innlegg på Facebook om hvordan hun ble sjekket opp i kassa.

Les hele saken her: - Ingenting er så usexy som en mann som ikke kan legge varene på én rad og ned strekkoden rett vei

Dette irriterer folk når det gjelder butikkansatte:

1) At den ansatte er for påtrengende

Dette er det punktet som irriterer danske kunder mest. Kundene setter lite pris på at ukjente blir for nærgående og man føler at den ansatte tråkker over i ditt «personlige rom».

2) Uvitenhet

At ikke butikkmedarbeideren kan svare på enkle spørsmål om produkter eller ikke gir god rådgivning er det som havner nest øverst på lista.

3) Private samtaler med kolleger

Private problemer og samtaler bør ikke skje mens det er kunder i butikken, mener danskene. 

4) Mersalg

Selv om det helt sikkert bare er godt ment fra de ansatte, så er typiske mersalg-spørsmål irriterende for mange kunder. Når man står i kassen og får spørsmål om du trenger «telys», «tilbuds-mascara» eller «ekstra sokker», fører til frustrasjon hos mange. 

5) At de ansatte ikke er oppmerksomme på kunden

Danskene vil gjerne at de butikkansatte legger merke til at de kommer inn i butikken. Et smil og en hyggelig tone er også noe som vil bidra til en bedre kundeopplevelse.

6) Å bli medlem i en kundeklubb

Mange butikker tilbyr medlemskap i kjedens kundeklubb, noe som kan gi mange fordeler for kunden. Likevel svarer 18 prosent av de danske deltakerne i undersøkelsen at dette er noe av det mest irriterende butikkansatte spør om.

7) Å bli forstyrret i prøverommet

«Kan jeg hjelpe deg med noe?» eller «Går det bra?» er spørsmål mange kunder hører når de står og prøver klær. Selv om de ansatte trolig bare mener det godt er det altså flere som mener at dette bare er irriterende.

LES OGSÅ: Politimann hjalp dement dame hjem fra butikken - hylles som en helt

(function(d, s, id){ var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0], p = (('https:' == d.location.protocol) ? 'https://' : 'http://'), r = Math.floor(new Date().getTime() / 1000000); if (d.getElementById(id)) {return;} js = d.createElement(s); js.id = id; js.async=1; js.src = p + "www.opinionstage.com/assets/loader.js?" + r; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, 'script', 'os-widget-jssdk'));