Tjener over 400 millioner kroner på 5-sifrede nummer

- Det er riktig at marginen er relativt høy, sier Telenor og omtaler det som "kundevennlig" at de tar 150 kroner i timen.

Nesten alle norske mobiloperatører skryter nå av at det er «fri bruk» på telefonen. Men det er en sannhet med modifikasjoner.
Publisert

Forbrukerombudet gikk i forrige ut og ga uttrykk for at de mente at bruken av 5-sifrede telefonnummer i Norge i stor grad trolig er ulovlig.

Årsaken er at mobiloperatørene typisk tar 2-4 kroner per minutt for å ringe disse numrene.

Les også: - 5-sifrede nummer kan være ulovlig

- Melkeku

I kjølvannet av saken har Side3 mottatt en lang rekke tips og tilbakemeldinger fra lesere som er kraftig irritert på prisene.

Hva er et femsifret nummer?

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet forklarer det slik:

"I den norske nummerplanen er det satt av 8000 5-sifrede stedsuavhengige telefonnummer, serien 02000-09999. [...] 5-sifrede nummer vil være godt egnet til bruk for informasjonstjenester og i smband med markedsføring og salg av varer eller tjenester. Slike nummer er kortere og kan dermed være lettere å huske enn normale 8-sifrede nummer.

[...]

Et 5-sifret nummer er stedsuavhengig og er dermed uavhengig av innehaverens geografiske plassering i Norge. Et 5-sifra nummer vil bli konvertert til et vanlig 8-sifra nummer før et opprop til et slikt nummer blir terminert. Dersom innehaveren ønsker det, kan et 5-sifra nummer bruket i kombinasjon med avanserte rutingfunksjoner, for eksempel tidsavhengig eller stedsavhengig ruting, tilsvarende som visse typer stedsuavhengige nummer i 8xx-serien. Ulike opprop til samme 5-sifrede nummer kan dermed terminere på flere ulike geografiske steder, avhengig av klokkeslett og/eller hvor en ringer fra.

Samtaler til 5-sifra nummer skal takseres på normale måte.[...] Hver enkelt tilbyder av offentlig telefontjeneste fastsetter selv sin konkrete takst for samtaler til denne -sifra serien.

- Det er ingen tvil om at 5-sifrede nummer har blitt den store melkekua til mobiloperatørene. Femsifrede nummer er ikke noe annet enn en snarvei til et vanlig 8-sifret nummer. Likevel tar selskapene seg betalt 120-240 kroner i timen for å ringe disse numrene, samtidig som de sperrer de for muligheten til å ringe det vanlige "porteringsnummeret" som det oftest er gratis å ringe, skriver en leser til Side3.

- 3-4 kroner for å ringe til et 5-sifret nummer? Det er galskap! Kostnaden til mobilselskapene er bare en brøkdel av dette, og de som har de 5-sifrede numrene tjener ingenting, skriver en annen.

Teleoperatøren tar alt

I motsetning til vanlige teletorgnummer, er det ikke slik at selskapene som har femsifret nummer tjener penger på at du ringer til dem.

I stedet må en organisasjon betale årsleie på opp mot 123.700 kroner til Norsk kommunikasjonsmyndighet (Nkom) for retten til å ha et slikt nummer.

Selv om kundene taper på det, er mange villige til å gjøre, fordi 5-sifrede nummer er enklere å huske. Nesten 1100 femsifrede nummer er i dag i bruk.

Pengene kundene må betale for å ringe går derimot rett til teleoperatørene - og mobilselskapene tjener stadig mer på dette.

Har "fri tale" - tar seg likevel betalt

Prisen for å ringe til 5-sifrede nummer varierer stort. Telenor fakturerer 1,99/2,49 kroner per minutt avhengig av om du er privat- eller bedriftskunde. Netcom tar 2,49 kroner per minutt for alle.

Blant de andre mobiloperatørene viser en gjennomgang Side3 har gjort at det spriker stort i prisnivået - og ingen har 5-sifrede nummer inkludert som en del av "fri bruk"-begrepet.

Gule og blå striper viser mobilselskapenes merkostnad av at du ringer et 5-sifret nummer fremfor et vanlig mobilnummer.

Uansett abonnement må du altså betale ekstra for oppringninger til bedrifter og organisasjoner med 5-sifrede nummer, selv om du har "fri bruk" av ringetid.

I praksis koster det 60-120 kroner for å sitte en halvtime i telefonkø - en funksjon som er koblet opp mot 5-sifrede nummer.

(function () { var opst = document.createElement('script'); var os_host = document.location.protocol == "https:" ? "https:" : "http:"; opst.type = 'text/javascript'; opst.async = true; opst.src = os_host + '//' + 'www.opinionstage.com/polls/2296294/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(opst); }());
Anders Krokan i Telenor.

Mangedobler prisen

Telenors informasjonssjef Anders Krokan skriver i en e-post til Side3 at 5-sifrede nummer har en kostnad, blant annet fordi det "ligger spesiell funksjonalitet bak, slik som ruting til ulike kundelokasjoner samt køordning".

Et eksempel på dette er at om du ringer til politiet på 02800, kommer du til nærmeste politidistrikt uansett hvor i landet du befinner deg. Bare dette nummeret ble oppringt 1,4 millioner ganger i fjor.

Kostnaden er derimot langt unna 2-4 kroner per minutt for teleselskapene.

Telenors egne prislister for "samtrafikk" (den andre mobiloperatører må betale), viser at prisforskjellen for et femsifret nummer utgjør et prispåslag på 50 prosent sammenlignet med en "vanlig samtale", som altså er inkludert i alle abonnement.

I praksis er den reelle merkostnaden for et femsifret nummer 10 øre per minutt, pluss en oppstartsavgift på 47 øre.

Disse ti ørene blir for kunden 20 til 40 ganger dyrere på regningen.

- Det er riktig at marginen på spesialnummer er relativt høy, vedgår Krokan.

- Enhver aktør i bransjen må se på totaliteten av hva de tilbyr, ikke bare hver enkelt tjeneste eller produkt.

Tjener over 400 millioner

Krokan skriver til Side3 at årsaken til at de holder femsifrede nummer utenfor fri bruk-begrepet, er at"de fleste kunder bruker i liten grad femsifrede nummer". Han vil derimot ikke tallfeste hva "liten grad" betyr.

Tall Side3 har fått fra Nkom viser at nordmenn i 2014 tilbragte totalt 278 millioner minutter i telefon med til 5-sifrede telefonnummer - omtrent en time per voksne person.

Av denne tiden var 183,5 millioner minutter fra mobiltelefon - noe som var en økning på 17 prosent fra 2012.

For disse minuttene fakturerte norske mobilselskaper kundene 434,5 millioner kroner.

Dette er en økning på 21 prosent fra 2012.

- Kundevennlig

Telenor mener at det er "kundevennlig" å ta ekstra betalt for femsifrede nummer, og at alternativet ville være å sette opp fastprisen.

- Trenden i samfunnet går mer i retning av gratis selvhjelp via web, chat på hjemmesiden til bedriften, bistand i sosiale medier, særlig Facebook. En bedrift eller organisasjon kan velge å ha femsifret nummer som et supplement, sier Krokan.

Han ønsker ikke å kommentere at alternativnumrene ofte er sperret for oppringninger i Norge.

Les også: Norge har fem ganger så høye priser på mobil

Kommunikajonsrådgiver i NetCom, Ellen Scheen.

Telia Sonera: Naturlig at det er dyrere

Telia Sonera, som eier blant annet Netcom, Chess, OneCall og MyCall, sier at det er helt naturlig at 5-sifrede nummer er dyrere.

- Alle ulike produkter, tjenester og priser må ses i en helhet. Basert på etterspørselen fra kundene våre tilbyr vi abonnement med lave månedsavgifter og mye inkludert for pengene, sier kommunikasjonsrådgiver Ellen C. Scheen til Side3.

- Videre er det slik at trafikk til en rekke 5-sifrede numre har innebygde tjenester som er dyrere å produsere i forhold til trafikk til vanlige numre. For eksempel at samtalen går til en ledig kundebehandler og ulike kontorer uavhengig av hvor i landet dette befinner seg eller når på døgnet man ringer. Det er derfor også en naturlig forklaring på at denne trafikken er dyrere enn vanlige samtaler.

Ifølge Side3 prisundersøkelse kommer TeliaSoneras merkevarer dårlig ut på priser på femsifrede nummer, og er blant annet dyrest med MyCall. Likevel mener Scheen at de er prisutfordrere.

- Gjennom alle våre brands jobber vi kontinuerlig med å utfordre prisene i mobilmarkedet. Både for at våre kunder skal være trygge på at de har lave priser ved bruk av mobilen samt at den samlede mobilregningen blir lav.