Norges største magasin for menn

Det er fire store magasin for menn i Norge. Ett skiller seg ut.

STØRST. I NORGE: Nettmagasinet Side3 har 1,1 millioner lesere i måneden.
Publisert

Tirsdag 25. februar la Mediebedriftenes Landsforening (MBL) frem opplags- og lesertall for norske aviser og magasin.

Totalt ble det kjøpt 62 millioner blader og magasin i Norge i 2013. Nesten fire av ti skal lese et magasin hver dag.

Sammenliknet med de tre tradisjonelle papirmagasinene for menn, "FHM", "Vi Menn" og "Mann" er Mediehuset Nettavisens herremagasin Side3.no den soleklart mest leste publikasjonen. Antall lesere på Side3 har vokst siden høsten 2013. Så langt i 2014 har vi et ukessnitt på 423.000 unike lesere.

1,1 millioner lesere i måneden

"Mann" er det eneste papirmagasinet som øker i opplag per utgivelse, fra om lag 11.500 i 2012 til drøyt 13.000 i 2013. FHM går ned i opplag fra 34.000 til 26.000 mens "Vi Menn" går fra 69.000 til 61.000.

Totalt er tilbakegangen i lesere for magasingruppen som henvender seg mot menn på 7,8 prosent.

"Mann" kommer ut en gang i måneden. Ifølge undersøkelsen hadde magasinet 107.000 netto lesere i snitt per utgivelse i 2013.

Antall unike lesere på Side3.no i løpet av en måned i 2013, da teller vi altså den samme nettleseren bare én gang, var 1,1 millioner.

"FHM" er en del større enn "Mann". Magasinet skal i snitt ha 170.000 netto lesere i 2013, en nedgang fra 174.000 i 2012.

Til tross for en nedgang på 19 prosent i antall lesere, er "Vi Menn" fremdeles det største cellulosemagasinet for menn. Ukesmagasinet hadde netto 288.000 lesere per utgivelse i snitt i 2013 - ned fra 355.000 ukentlige lesere i 2012.

Side3.no hadde 389.000 unike lesere hver uke i 2013, en oppgang fra 369.000 lesere i uka i 2012. 

- Vanskelig å sammenlikne

Daglig leder Lasse Gimnes i GimCom sier at det er vanskelig å sammenlikne bruker- og lesertall, blant annet på grunn av forskjellig metodikk. Trenden i lesertall til papirmagasinene tror han imidlertid vil fortsette.

- Papir har utfordringer, det går ned, ned og atter ned og jeg tror det skal mye lenger ned, sier Gimnes.

Carat er en av Norges ledende mediebyråer. Printansvarlig i Carat Norge, Jan Vincent Jørgensen, sier at det er vanskelig å sammenlikne lesertall mellom nett og papirmagasiner direkte og mener dette er kanaler med ulike egenskaper.

- Det blir litt som å sammenlikne epler og bananer, sier han til Side3.

- Er ikke en leser en leser uansett om han leser på nett eller i papir?

- Det handler blant annet om kvaliteten på lesingen. Det er nok slik at de fleste tar opp og leser et magasin flere ganger i løpet av perioden. Det gjør at lesetiden kan bli lengre og, viktig for oss, man eksponeres for annonser flere ganger, sier Jørgensen. 

- Hva tenker du om fremtiden til papirmagasin sammenliknet med nettmagasin?

- Jeg tror at papirmagasinene kommer til å leve en god stund til, og nok vil ha en lengre levetid enn papiravisene. Magasinene vil etter hvert komme sterkere også på nett, blant annet med tilpasninger på nettbrett, sier Jørgensen og understreker at lesesituasjonen og kosen med et papirmagasin er viktig.

- Hva med rene nettmagasin som Side3?

- Jeg er sikker på at bladforlagene vet hva de driver med når de foreløpig har holdt magasininnholdet unna nett og utviklet egne nettsider og portaler. For oss er en papirleser tross alt mye mer verdt enn en nettleser per i dag, men jeg tror samtidig formen til Side3 vil komme mer og mer, sier Jørgensen.

GOOGLESJEF I NORGE: Jan Grønbech vet ett og annet om folks brukervaner på nett.

- Høyst tvilsomme undersøkelser

Sjef for Google i Norge, Jan Grønbech er av en litt annen oppfatning når det gjelder å sammenlikne lesere på nett og papir.

- Hvis du bare hadde visst helt sikkert at 100.000 leser et papirmagasin og 200.000 leser et magasin på nett ... Problemet er at du ikke vet. Disse undersøkelsene er høyst tvilsomme, sier Grønbech.

Googlesjefen forteller at da han jobbet i Aftenposten i 1994 hadde avisen et opplag på i overkant av 250.000, og hevdet de hadde 900.000 lesere. Og priset annonsene deretter.

- Det er jo galskap å hevde å ha så mange lesere utfra et opplag på 250.000. Det er helt umulig å vite sikkert hvor mange som faktisk leser, sier Grønbech, og mener tallene er for dårlig dokumentert.

- Akkurat det skulle jeg gjerne ha sett bedre forsvart. Det er jo en grunn til at færre og færre annonserer på print. Det er lenge siden jeg brukte energi på å forstå print, det er irrelevant som annonsemedium, så vi fokuserer på det vi driver med.

- Men Carat mener at en leser på papir er mer verdt enn en leser på nett?

- Det går ikke an å kategorisk si at en annonse på papir er mer verdt enn en annonse på nett, sier Grønbech.

- Da sammenligner de nok en helside i et glossy magasin mot en bannerannonse på nett, men hva om man ser en annonse på en video som en kan klikke bort, men ikke gjør det fordi man synes den er interessant. Hvor mye er den verdt? undrer Jan Grønbech.

- Gi folk det de vil ha

Når det kommer til fremtiden for magasinene, enten det er på nett eller papir, tror Jan Grønbech at det først og fremst handler om å gi folk det de vil ha.

Side3 publiserer jevnlig artikler fra "Vi Menn", og dette er stoff som leses svært godt på nett.

- Alle som fokuserer på å tilfredsstille målgruppen sin på en så god måte som mulig, har alle muligheter. Produserer du stoff folk vil ha, så lykkes du. 

Han mener samtidig det er svært viktig å lytte til lesernes ønsker, og ikke bare følge magefølelsen.

- Hvis majoriteten av din målgruppe konsumerer ting på nettbrett, må du tilpasse deg det. Men du må samle data, prøve og feile. I Google ser vi på desktop og nettbrett som det samme og mobil som noe eget. Men det er ikke nødvendigvis slik andre steder. Folk må teste og undersøke mye mer, ikke bare kline til. Det gjør vi i Google hver eneste dag, vi tester og tester. "Carls Cars" er for eksempel et blad jeg godt kunne tenke meg å bla i på nettbrett, men slik ville jeg ikke hatt det på Nettavisen. Gi folk det de vil.