Trege reparasjoner i mobilbransjen:

Ventet to måneder på ny telefon

Tilliten til mobilbransjen er minimal. Men få klager, viser en fersk undersøkelse gjort av Forbrukerrådet.

KLAGER IKKE: Norske mobilkunder har minimal tillit til mobilbransjen, og kjøper heller ny mobil enn å klage, hvis det er feil på telefonen, viser en fersk undersøkelse gjort av Forbrukerrådet.
KLAGER IKKE: Norske mobilkunder har minimal tillit til mobilbransjen, og kjøper heller ny mobil enn å klage, hvis det er feil på telefonen, viser en fersk undersøkelse gjort av Forbrukerrådet. Foto: ILLUSTRASJONSFOTO: Sara Johannessen / SCANPIX
Sist oppdatert

Hvor lenge er det ok å vente på ny telefon? Stem nederst i saken.

Forbrukerrådet har de siste månedene gjort undersøkelser om mobilkundenes tillitsforhold til mobilbransjen.

Blant 1075 spurte oppgir hele 36 prosent at de har liten eller ingen tillit til at mobilbransjen behandler en reparasjon på en måte som ivaretar deres rettigheter som forbrukere. Men samtidig svarer fire av ti at de ikke ville levert inn mobilen til reparasjon, heller ikke dersom de selv ikke var skyld i skaden.

Forbrukerrådet har undersøkt sjekket bransjens respons i reklamasjons- og reparasjonssaker. Selv om alle telefonene levert inn ble reparert, er responsen og rutinene i reklamasjonssakene ikke spesielt oppløftende.

LES OGSÅ: Brukte sju år på å tette hull

Sommel i Lefdal

Den offentlige etaten bestilte en Samsung-telefon på Lefdals nettsider i begynnelsen av juni. Etter to uker kom telefonen i posten, med fuktskade på esken og brutt pakning.

Dersom pakningen er brutt, oppfordrer Lefdal til å returnere produktet. Det ble gjort, men det kom ingen ny telefon, og etter gjentatte etterlysninger ble det bestilt en ny. Så plutselig, etter to måneder, kom to telefoner i løpet av to dager.

Den ene ble returnert, men portokostnadene ble aldri refundert.

Treg service

Forbrukerrådet bestilte til sammen 17 telefoner. Telefonene ble så påført skader av av en ingeniør ved Nemko, og deretter ble responsen i reklamasjonssakene testet.

LES OGSÅ: Slik vasker du pc-skjermen

Samsung-telefonen fra Lefdal ble det reklamert på 2. september. Den kom tilbake 7. oktober, fem uker seinere, men først etter at den ble etterlyst. Det kom ingen melding da den var ferdig reparert.

Fire av ni telefoner som ble kjøpt på nettbutikker, ble levert først etter seks dager eller mer. En Sony Ericsson bestilt på Komplett kom etter to uker og fire etterlysninger.

Bare i seks tilfeller ble kundene tilbudt lånetelefon. Dette har man krav på dersom reparasjonen tar mer enn en uke.

Tungvint

Det viste seg også at selve reklamasjonsprosessen kan være ganske tungvint.

Da en LG-telefon kjøpt på Komplett skulle reklameres på, tok det seks dager før Forbrukerrådet fikk bekreftet at reklamasjonen var mottatt og ytterligere tre dager før det kom en returlapp som skulle brukes ved innsending av telefonen.

Det tok altså ni dager fra reklamasjonen til det var mulig å sende fra seg telefonen.

I snitt tok de 17 reparasjonene 24 dager. Fem reparasjoner tok en måned eller mer. Bare to reparasjoner tok to uker.

Her kan du sjekke Klikks prisguide til mobiltelefoner

Godt fornøyd

Men alle telefonene ble reparert, noen ble til og med mer reparert enn nødvendig.

Synnøve Bjørke er administrerende direktør i stiftelsen Elektronikkbransjen, som representerer mobilbransjen. Hun oppfordrer folk til å klage mer.

- Elektronikkbransjen har fått et ufortjent dårlig rykte. Derfor er jeg veldig glad for at butikkene og verkstedene her har ivaretatt kundene på skikkelig vis.

Men nettbutikkene må skjerpe seg, synes hun:

- Når dere i undersøkelsen har såpass mange eksempler på dårlige opplevelser, viser det at nettbutikkene har en jobb å gjøre. Rutinene til nettbutikkene er ikke gode nok, sier Bjørke til Forbrukerrådet.

LES OGSÅ: Fortsatt fall i flatskjerm-prisene

Skal tåle fall

Som kunde skal du forvente gratis reparasjon såfremt du ikke har utsatt telefonen for unormal støt, slag eller fukt.

Tross ulike praksis blant produsentene, skal telefoner tåle fall fra lommehøyde og ned på vanlig gulv, og de skal tåle å bli brukt ute i lett regn eller under paraply. Ifølge en dom fra Follo tingrett skal telefonene også tåle alminnelig ubetenksom feilbruk som telefonene utsettes for.

Har telefonen derimot fått uvanlig hardhendt behandling, kan du ikke kreve kostnadsfri reparasjon verken på garantien eller gjennom den lovfestede reklamasjonsrettigheten.

"Når du skal kjøpe mobiltelefon, bør du veie pris og servicebehov opp mot hverandre. Er pris viktig, er nettbutikker ofte en del billigere. Men skjer det noe med telefon kjøpt på nett, bør du ha en lånetelefon selv i reserve, og være tålmodig" konkluderer Forbrukerrådet.

LES OGSÅ: Snart klart for isfiske

Denne saken ble første gang publisert 18/11 2008, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også