Mer hade enn Halo

Med «Halo: Spartan Assault» har Microsoft skitnet til gullkalven sin.

Publisert

«Halo» er Microsofts uten tvil største spillserie. Originalen er blant de beste lanseringsspillene noensinne og viste at selskapet mente alvor med Xbox-satsingen sin, og frem til «Call of Duty» var «Halo» den ubestridte konsollskytespillkongen. Siden «Halo 2», eller «Halo 3» hvis du spør enkelte, har imidlertid populariteten dalt og «Halo: Spartan Assault» gjør ikke situasjonen bedre.

Spillet, som først ble sluppet til Windows Phone og Windows 8, er et actionrollespill (tenk «Diablo») satt til «Halo»-universet. Historien foregår mellom «Halo 3» og «Halo 4» og er dessverre ikke særlig spennende. Fortellingen er tynn, forutsigbar, figurene har verken personlighet eller sjarm og mellomsekvensene er ikke noe å rope hurra for.

«Halo: Spartan Assault» er delt opp i en rekke oppdrag og tilnærmet alle går ut på en ting, å slakte de onde Covenant. Dessverre er det mye mindre morsomt enn det burde vært, kontrollen er klønete (spesielt siktingen) og oppdragene er altfor korte. Mange er nesten over før de har begynt, og det hjelper ikke på at spillet maser om at du skal bruke ekte penger på ymse oppgraderinger før hvert oppdrag.

Alt er heldigvis ikke bare sorgen, «Spartan Assault» glimter av og til til og enkelte oppdrag klarer å underholde. Uheldigvis skjer det altfor sjeldent og dette er et spill du trygt kan styre unna, uavhengig av om du elsker serien eller ei.

Terningkast: 2