Hvorfor ber Vipps om tillatelse til å håndtere samtalene dine?

Nei, det er ikke svindel.

Hvorfor ønsker mobilbetalingstjenesten Vipps å få tilgang til å gjennomføre og administrere samtalene dine?
Publisert

Vipps er en av Norges aller mest populære apper med over to millioner brukere.

Les også: Her er årets aller mest populære apper

Men nylig fikk Side3 inn en bekymret melding fra en leser som lurte på om han hadde lastet ned en falsk versjon. For da appen ble installert, fikk han opp en melding om at appen ønsket tilgang til å administere og gjennomføre mobilsamtaler.

- Hvorfor i alle dager skal en betalingsapp ha tilgang til telefonsamtalene mine, spør han forvirret, og lurer på om han er blitt utsatt for svindelforsøk.

Les også: Advarer om skremmende svakt sikkerhet på betalingsapper

DNB: - Misvisende

Spørsmålet er betimelig, og kommunikasjonsrådgiver Vidar Korsberg Dalsbø i DNB kan forklare hvorfor:

Kommunikasjonsrådgiver Vidar Korsberg Dalsbø i DNB.

- Android har bestemt at når vi trenger tilgang til en mobils unike IMEI-nummer, så vil kunden få presentert spørsmålet som "Tilgang til å administrere og ringe", forteller han.

Det er ikke DNB som har utformet spørsmålet, men det er en standardmelding når en app ber om tilgang til denne typen informasjon, og DNB sier seg enig i at dette er et heller misvisende spørsmål.

- Vil aldri administere anrop

IMEI-nummeret er et unikt nummer som identifiserer telefonen din, og Korsberg Dalsbø sier de er helt avhengig av dette nummeret for å få systemet til å fungere som det skal.

- Vi vil selvsagt aldri ringe eller administrere en kundes anrop. IMEI-nummeret hentes kun en gang - og det er ved første gangs opprettelse av profil eller dersom ny mobil brukes, sier

Les også: Nå kan Vipps revolusjonere måten du handler på nett på