Bilkrigen runde #2: Passat
Bedre på absolutt alle måter.

SARDINIA (Side3): Etter bokstavelig talt å ha flydd over hele Europa to ganger for å komme oss et steinkast fra solkysten i Spania og ut på den italienske middelhavsøya Sardinia, er vi kommet oss på plass for å sjekke den andre nykommeren i årets store bilduell: Mondeo og Passat.
Om vi følger VWs egen nummerering er dette den 8. splitter nye Passaten i rekken. Skal man være brutalt ærlig derimot har tyskerne vært i overkant kreativ tidligere. Forrige gang VW meldte at de hadde en helt ny Passat, så var det ikke sant. Det var en facelift.
Denne gangen har de derimot alt på sitt tørre. Nye Passat er en helt ny bil. Den er én centimeter kortere, litt bredere, litt lavere, har mye lenger akselavstand, er blitt større innvendig – og fått et betydelig større bagasjerom.
Design
Den nye Passaten bygger på en helt ny plattform, så selv om den utvendig – og særlig forfra – har sine klare familielikheter med den utgående generasjonen, er dette en like mye ny bil som den nye Golfen var en ny bil, selv om det ytre ikke var endret all verden.

VW er livredd for å støte eksisterende kunder (Honda klarte dette med Civic), og er ganske komfortable med det designsporet de er i. Derfor velger de å ikke gjøre radikale designendringer, selv med en helt ny bil.
Når det er sagt er den nye Passaten definitivt en penere bil å se på enn forgjengeren, spesielt i sedanutgave har den noen strålende linjer. Det er likevel ikke til å komme utenom at dette er en bil som kommer til å gli inn i mengden. Det er ikke noe galt å si om den, men om et halvt år vil ingen tenke to ganger over utseende.
Det er bare å slå fast med en gang at Ford tar første stikk i krigen med sitt nye design.
En helt annen klasse innvendig
På innsiden er det derimot skjedd en god del. Svært mye faktisk. Og det var også nødvendig, for i skrivende stund er faktisk nye Octavia en bedre bil innvendig enn Passat.

Om du smører på med det ekstrautstyret som er tilgjengelig, begynner Passat å kjempe i premiumklassen. Blant annet kan du få det samme heldigitale instrumentpanelet som finnes i nye Audi TT, som gir deg full dynamikk og kontroll på hva som skal vises i displayet. Vi snakker om alt fra Google Maps-basert GPS-informasjon til instrumenter med masse tilleggsinformasjon.

De beste skinnsetene har fått justerbar lårstøtte, og dashbordet er elegant med celluloseinnlegg.
Det er elegant, oversiktlig og funksjonelt, og noe særlig mer kan man ikke kreve. Det nye infotainmentsystemet på Mondeo (som ikke er standard) slår det gamle infotainmentsystemet til Passat ned i støvlene, men ikke det nye tyskerne har utviklet. Det er milevis foran.
Så selv om nye Mondeo også har fått en massiv heving i interiørdesignet, må vi nok gi andre stikk til VW. Tyskere kan det med interiør – når de vil. Og det er åpenbart at VW nå vil.
Det skal dog nevnes – ikke helt irrelevant – at VW nå åpent innrømmer at ekstrautstyrslisten fort kan bli høyere enn tidligere. «Om du skal ha absolutt alt som kan gå i kombinasjon med hverandre», opplyser VW at du kan passere 100.000 i ekstrautstyr. Men på en Audi hadde nok det samme utstyret kostet minst 50 prosent mer.
En dullion varianter
Ford var svært fornøyd med at de nå endelig kunne presentere nye Mondeo med firehjulsdrift, og spør du pent kan du også få den med automatgir. Den er til og med tilgjengelig i tre karrosseriformer. Dette er noe som vil heve attraktiviteten til bilen betydelig.
VW har bare to karosseriformer, men kjører en langt mindre ensrettet strategi på det meste annet. DSG-girkasse er nå mer eller mindre de facto standard (du kan få den med manuell også, men det er stadig færre som velger denne), og det er et relativt betydelig motorutvalg allerede fra lansering.
Ifølge VW er alle motorene nye på nye Passat. Det er en liten sannhet med modifikasjoner, men alle er nye for Passat – og de har til dels kraftig redusert drivstofforbruk.
Firehjulsdrift kan du få levert allerede før nyttår, og en forhøyet Alltrack-utgave kommer omtrent samtidig med at Mondeo vil kunne leveres med firehjulsdrift.

En oppladbar hybrid (GTE) med totalt 218 hester kommer i løpet av overkommelig fremtid – med den samme teknologien som sitter i Golf GTE. Ifølge de offisielle forbrukstallene for bilen, snakker vi her om et forbruk på 0,2 liter per mil.
Dette er som på alle oppladbare hybrider et like feil tall som alle andre tall du kan tenke på, men det imponerende er at det nesten ikke er noen økning fra Golfen. Hvordan man kan sette den samme drivlinjen inn i en betydelig større bil, og likevel knapt øke forbruket, må du trolig være tysk ingeniør for å forstå.
En hydrogenvariant skal også være i pipeline, men det er noe lenger frem i tid. Elbil er derimot ikke nevnt med et ord.
Når bilen nå også kommer blant annet med en ny bensinmotor med sylinderkutt (den samme 140 HK-varianten som har blitt en vinner på Golf), og en svært leken twinturbo dieselmotor på 240 hester, mens Mondeo i første omgang blant annet vil selges med en dieselmotor som vil bli forbudt om et halvt år (Euro 6-krav fra medio 2015), er det ingen tvil om at VW stikker av med seieren i duellen når det kommer til valgfrihet og motorteknologi.
Plass
Størrelsesmessig er Passat og Mondeo opplevd ganske like, med blant annet tilsvarende sitteopplevelse i baksetet.

Mondeo har et bagasjerom som på papiret ikke er all verden av å skryte av, men den praktisk tilgjengelige plassen er betydelig større enn det en liter-for-liter-sammenligning skulle tilsi med 525 liter på stasjonsvogna. På Passat har de nå økt bagasjerommet til 650 liter – opp fra 603 liter. Dette er altså selv om bilen både er lavere og kortere enn forgjengeren.
Kjøreegenskaper
Siden nye Passat er bygget på den samme modulære plattformen som Golf, har den gjennomgått mye av den samme slankeoperasjonen som lillebror også. Opptil 85 kilo er skrellet av sammenlignet med forgjengeren. Samtidig er den nye plattformen mer kapabel enn sin forgjenger.
Det var dermed med relativt store forventninger vi satt oss inn under lanseringen.

Siden nye Mondeo oppleves som to vidt forskjellige biler avhengig av om du går for med eller uten adaptivt understell (for guds skyld invester i den oppgraderingen om du vil ha en Mondeo), velger vi denne sammenhengen å sammenligne med dette tilleggsutstyret.
Her er det bare å si at Mondeo legger lista svært høyt for Passat, med en svært engasjerende kjøreopplevelse om en ønsker å presse på, samtidig som det adaptive understellet klarte å forandre bilen til en behagelig cruiser når en bare skal kjøre langt.
Og nå skal vi være helt ærlige å si at nye Passat ikke har fullt så engasjerende kjøreegenskaper som sin arge konkurrent. Den er litt mer nøytralt satt opp enn Mondeo forutsatt adaptivt understell, men den er milevis bedre enn Mondeo i standardutgave. Styringen er presis, uten å være alt for følsom, og understellet er satt opp på en måte som passer norske veier veldig godt.
Sittestillingen er annerledes, men ikke nødvendigvis bedre – men lårstøtten i de beste setene er noe vi setter stor pris på.

Det skal dog sies at du virkelig tenker på hvor gode motorer VW lager når du setter deg bak rattet. På lanseringen har vi så langt kjørt en gammel favoritt i 1,4-liters bensin med sylinderkutt (140 hester) og den nye 2-liters biturbo dieselmotoren på 240 hester. Disse ligger litt i hver sin skala, men er begge virkelig vidunderlige arbeidshester som både er turtallsvillige og med bra moment i bunn.
Nå er kanskje ikke dette noe relevant mål, men vi har det hakket morsommere bak rattet i en Mondeo, men det går nok fortere i en Passat.
Pris
Verken VW eller Ford har for øyeblikket en fullverdig prisliste som gjør det mulig å sammenligne prisen på bilene direkte, men det vi har fått vite så langt gir en ganske grei indikasjon på at du må betale mer for en Passat.
Dermed ser det foreløpig ut som om Ford vinner på design, pris og kjøreegenskaper, mens Passat vinner på interiør, plass, motorer og luksusfølelse.
Det er ingen knock out-seier i noen retning, men familiebilsegmentet er igjen gjort høyst relevant!