Test: Peugeot 3008 Hybrid4

Familiebil i fyr og flamme

Det ser ut som en tekkelig bil for store og små familier. Praktisk og fornuftig. Noe som i og for seg stemmer. Men denne utgaven av Peugeot 3008 har også enn annen, godt skjult side. 

Pluss ikon
<b>SMÅBORGERLIG:</b> 3008 passer fint inn på tunet, og vekker neppe naboens misunnelsesinstinkt. De skulle bare visst. 
SMÅBORGERLIG: 3008 passer fint inn på tunet, og vekker neppe naboens misunnelsesinstinkt. De skulle bare visst.  Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Hybrid4 står det på bakluken, med fin grønnaktig farge på de to første bokstavene, slik at du skal skjønne at dette virkelig er miljøvennlig. Dekkene er smale, karosseriet høyt. Her er det ikke et eneste utvendig tegn på at den blanke Peugeot-løven virkelig kan brøle når det trengs.

Bakgrunnen for de hvasse klørene og det knallharde bittet i gasspedalen ligger godt skjult under den praktiske crossoverinnpakningen. I front finner du en 1,6-liters bensinturbo på 200 hester, sammen med en elmotor på 110 hester. Som om ikke det var nok - bakhjulene drives av en egen elmotor med samme effekt som den foran. Ikke bare sørger det for firehjulsdrift ved behov, men også en samlet systemytelse på 221 kW/300 hester. Dreiemoment lar seg også høre; 520 Nm var for noen år siden det vi forbant med sekssylindrete, treliters turbodieseler. 

<b>SMÅPENT:</b> Peugeot er flinke med detaljene. Det hever kvalitetsinntrykket innvendig. 
SMÅPENT: Peugeot er flinke med detaljene. Det hever kvalitetsinntrykket innvendig. 
<b>PLASS BAK:</b> De innvendige målene gjør at 3008 fungerer bra for en normalfamilie. 
PLASS BAK: De innvendige målene gjør at 3008 fungerer bra for en normalfamilie. 

Inviterer til rånerfest

Resultatet er slik at jeg er glad vi tester akselerasjonen på lukket bane. Ellers er jeg redd noen ville meldt fra om rånerfest til den lokale lensmannen. Det går så det ordentlig griner, 0-100 km/t-akselerasjonen limer deg mot seteryggen fra første sekund. I sport-program dunker den snille 3008 inn tider rundt 5,5 sekunder som det mest naturlige i verden.

Tro ikke at det blir mindre dramatisk hvis du legger fjøla i bånn for en kvikk fartsøkning. 60-100 km/t går på 2,7 sekunder, 80-120 km/t på 3,2 sekunder og plasserer 3008 Hybrid4 i samme kategori som rene sportsbiler og lynraske elbiler. 

Alt dette skjer samtidig som bilen faktisk leverer bra resultater på det ladehybrider egentlig skal være gode på: I vår faste forbruks- og rekkeviddetest går den 49 kilometer på strøm, og ender opp med et testforbruk på 0,43 liter per mil. Det er bortimot sensasjonelt, ytelsene tatt i betraktning. 

<b>SÆREGEN:</b> Du ser over det lille rattet og rett i skjerminstrumentene. Vi liker denne løsningen godt. 
SÆREGEN: Du ser over det lille rattet og rett i skjerminstrumentene. Vi liker denne løsningen godt. 
<b>RYDDIG:</b> En luke under bagasjeromsgulvet som faktisk har plass til ladekablene. Ikke hverdagskost. 
RYDDIG: En luke under bagasjeromsgulvet som faktisk har plass til ladekablene. Ikke hverdagskost. 

Franskmennene kan

Jeg har sagt det før, og gjentar det gjerne: Når franskmennene vil, lager de noen av verdens beste understell. Hvis du trenger et bevis, fungerer 3008 Hybrid4 utmerket. Uten noe som helst sportsaktige fiksfakserier holder det selv entusiastiske forsøk på å utnytte kreftene pent i sjakk.

Slanke dekk med relativt lav profil og stor felgdiameter (i dette tilfellet 205/55-19) er moderne på denne typen biler, og gir mot formodning veldig fine egenskaper: Delikat styrepresisjon, solid veigrep og en jevn tilbakemelding når sjåføren blir i overkant ivrig. At de samtidig bidrar til å ta vare på smidig fjæringskomfort og et moderat støynivå, kommer som en bonus.

I lengden blir det slitsomt med rykk og napp-kjøring. I stedet lærer du deg å sette pris på drivlinjens største fortrinn: Kraftig, sømløs akselerasjon med moderat gasspådrag. Da flytter 3008 Hybrid4 seg som en vanlig bil på full gass. Det er besnærende og sterkt vanedannende. 

Glemte jeg å nevne at dette er en ganske rommelig og praktisk familiebil? For det er den også...

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn Bil nr

Tuter med ulvene

I en bilverden der mye handler om rekkevidde og energiforbruk, er det morsomt å havne bak rattet i en "normalbil" som gjør at man heller får lyst til å kikke nærmere på prestasjonene. Viktigere enn den rene 0-100-akselerasjonen, er for eksempel 60-100 km/t. Det sier langt mer om hva du kan forvente i en forbikjøring, eller et akselerasjonsfelt. 3008 Hybrid4 gjør den øvelsen unna på 2,7 sekunder. Noe det står respekt av, sammenlignet med andre fort-fort-biler vi har kjørt i den senere tid: Tesla Model 3 Long Range (2,0), AMG Mercedes E53 (2,5), Audi e-tron 55 (2,7), Volvo XC60 T8 (2,9), BMW X5 45e (3,2) og Mercedes GLC 300 e (3,3). 

Vi Menn Bil mener:

<b>CROSSOVER:</b> Med masse krefter legger 3008 Hybrid4 en ekstra dimensjon til familiebil-opplevelsen. 

Dette er noe av det nærmeste du kommer en ulv i fåreklær på nybilmarkedet i dag. Nei, du trenger ikke 300 hester og rakettakselerasjon i en pyntelig familiebil, men det gjør slett ikke noe heller. Særlig når bilene leverer bra på de fleste andre punkter, og at drivlinjen fungerer slik den ekstra effekten kan brukes på en fornuftig måte også ved daglig kjøring.

TEKNISKE DATA

Peugeot 3008 Hybrid 4 sammenlignet med BMW X1 xDrive 25e

Bilmerke Peugeot BMW

Modellbetegnelse 3008 Hybrid 4 X1 xDrive 25e

Motor, cm3: 1598+EL 1499+EL

Effekt, kW/hk: 221/300 162/220

Dreiemoment, Nm: 520 385

Egenvekt, m/fører, kg: 1915 1820

Tilhengervekt, kg: 1250/750 750/750

Lengde/bredde/høyde, cm: 445/184/162 445/182/158

Bagasjerom, liter: 395-1285 450-1470

Standard dekkdimensjon: 205/55-19 225/55-17

Batterikapasitet, kWh: 13,2 10

Rekkevidde, WLTP km: 59 49

Rekkevidde i 200 km test: 49 44

Forbruk, WLTP, kWh/mil l/mil: 0,13 0,19

CO2-utslipp, g/km: 29 41

0-100 km/t, fabrikk, sek.: 5,9 6,9

Toppfart, km/t: 240 193

Pris fra, kr: 516 900 472 000

TESTDATA

0-100 km/t, sek.: 5,5 6,6

60-100 km/t, kickdown: 2,7 3,6

80-120 km/t, kickdown: 3,2 4,6

Støy 50 km/t, dBA: 62,5 62,5

Støy 80 km/t, dBA: 65,0 66,5

Støy 100 km/t, dBA: 67,0 68,5

Testforbruk, l/mil: 0,43 0,48

Denne saken ble første gang publisert 24/08 2020, og sist oppdatert 01/09 2020.

Les også