Luftfartsmyndighetene slår alarm:

Sølte kaffe − motoren stanset

Airbus nyeste fly A350 har fått drikkeforbud i cockpit etter at motorer ved to tilfeller har stoppet av seg selv etter at det er blitt sølt væske i midtkonsollen.

Pluss ikon
<b>IKKE VANNTETT:</b> Dette er kontrollmodulen til A350 som ved to anledninger har slått av motorer i luften.
IKKE VANNTETT: Dette er kontrollmodulen til A350 som ved to anledninger har slått av motorer i luften. Foto: NTB Scanpix
Sist oppdatert

Se for deg at du har svidd av masse penger på en ny og fin bærbar PC. Plutselig velter kaffekoppen over tastaturet og kortslutter alt. Irriterende, ikke sant?

Se så for deg at du er pilot på en splitter ny Airbus A350 med en listepris på rundt tre milliarder kroner og 189 personer om bord. Du har fløyet i flere timer og føler at det er på tide med litt kaffe. Purseren kommer med den etterlengtede kaffekoppen som blir plassert på det utfellbare cockpitbordet foran pilotene.

Motoren slo seg av

Et øyeblikks uoppmerksomhet, og plutselig dasker du borti koppen slik at all den varme kaffen blir sølt utover knappene på midtkonsollen. Spesielt på panelene som gir elektronisk input til kontroll og oppstart av de to motorene.

Det var akkurat det som hendte på en United Airlines flight fra Detroit til Seoul 21. januar i år. Ett kvarter etter de iherdige forsøkene på å tørke vekk kaffen, kortsluttet den digitale motorkontrollen. Den begynte å sende ut falske beskjeder til den høyre motoren om å slå seg av i luften.

Er du Vi Menn-abonnent?

  1. Du har full tilgang til Vi Menn digitalt, last ned og prøv her: https://www.flipp.no/solo
  2. Som Vi Menn-abonnent har du også rabatt på www.vimennpluss.no, hele Vi Menns arkiv tilbake til 1951

Måpende så pilotene hvordan motoren adlød for deretter å ikke la seg starte igjen.

<b>AVANSERT:</b> A350 er helt nytt og et av verdens mest avanserte passasjerfly. Men det liker ikke kaffe i cockpit.
AVANSERT: A350 er helt nytt og et av verdens mest avanserte passasjerfly. Men det liker ikke kaffe i cockpit. Foto: PASCAL ROSSIGNOL

Flere stopp

Flyet befant seg på 38 000 fots høyde langt nord over det arktiske Beauforthavet da motoren nektet å starte igjen. Etter flere forsøk, ga pilotene opp og måtte sette kurs for Fairbanks i Alaska to timers flytid unna. Flytypen er sertifisert for å fly lange strekninger på kun én motor, og landingen foregikk uten dramatikk. Ved hjelp av et erstatningsfly kom passasjerene seg frem til Seoul 21 timer forsinket.

På tross av det heldige utfallet, har hendelsen skapt bekymring hos de europeiske luftfartsmyndighetene EASA. Mindre enn tre måneder tidligere skjedde nemlig en tilsvarende hendelse med en A350 tilhørende Asiana på vei fra Seoul til Singapore.

Denne gangen var det te som havnet i midtkonsollen, men den høyre motoren stoppet også denne gangen. På tross av oppstartsforsøkene, klarte ikke besetningen å holde motoren i gang over tid, og flyet måtte sette kurs for Manila.

<b>FARLIG KAFFE:</b> Følgene av en kopp kaffe kan være langt farligere enn man hittil har antatt dersom den drikkes på feil sted.
FARLIG KAFFE: Følgene av en kopp kaffe kan være langt farligere enn man hittil har antatt dersom den drikkes på feil sted.

Drikkeforbud

Mens flyprodusenten Airbus undersøker hva som egentlig skjedde inne i computerpanelene i samarbeid med motorprodusenten Rolls-Royce, kom det et luftdyktighetspåbud fra EASA i begynnelsen av februar.

Her blir det bekreftet at flyet helt på egen hånd bestemte seg for å slå av en av motorene etter væskesøl i midtkonsollen. Videre står det at dersom problemet ikke blir rettet, kan det få fatale følger dersom begge motorene skulle stanse med en påfølgende krasj-
landing.

Les også: Ti utrolige fakta om Air Force One

Airbus har derfor hasteinnført såkalte «væskefrie soner» i cockpit, foruten prosedyrer som skal følges dersom man allikevel skulle komme til å søle på midtkonsollen.

<b>STORE KONSEKVENSER:</b> En ikke planlagt landing med påfølgende forsinkelser kan koste millionbeløp for større fly. Men dersom begge motorene skulle stoppe, blir følgene virkelig alvorlige.
STORE KONSEKVENSER: En ikke planlagt landing med påfølgende forsinkelser kan koste millionbeløp for større fly. Men dersom begge motorene skulle stoppe, blir følgene virkelig alvorlige. Foto: MORALES FELIPE/Aftonbladet

Væskefrie soner

John Eckhoff, pressesjef hos SAS i Norge, bekrefter at det er innført nye rutiner for selskapets splitter nye A350 som går i trafikk mellom Skandinavia og USA − inkludert den såkalte «no liquid zone» som omfatter deler av cockpit.

– Det betyr ikke at flygerne ikke får i seg nødvendig væske på langflygingene, men at de må serveres på vindussiden av cockpitsetene og altså holde væsken utenfor de væskefrie sonene, sier han.

Det andre eksemplaret av flyet leveres etter planen i april. Totalt har selskapet bestilt åtte langdistansefly av denne typen.

– Vi avventer modifikasjoner fra Airbus som skal gjøre instrumentpanelet mer robust, men om bord i våre fly har ikke væskesøl vært noen stor problemstilling, sier Eckhoff.

<b>MOTORSTANS:</b> En A350 fra Delta Airlines fikk motorstans over Beauforthavet i januar.
MOTORSTANS: En A350 fra Delta Airlines fikk motorstans over Beauforthavet i januar. Foto: FOTO: Delta airlines

Brann

Selv om de nesten utrolige hendelsene er en ripe i lakken for Airbus’ flaggskip, er det ikke første gang det skjer.

I februar 2018 måtte en A330 fra det tyske charterselskapet Condor med 337 personer om bord på vei fra Frankfurt til Cancún i Mexico snu over Atlanteren på grunn av kaffesøling.

I den detaljerte rapporten som nylig ble frigitt fra den britiske havarikommisjonen, blir hendelsen klassifisert som «alvorlig».

Den 49 år gamle kapteinen med over 13 000 flytimers ­erfaring hadde ikke fått et plastlokk over kaffekruset da han plasserte det på bordet foran seg. Da koppen ble veltet kort tid etter, havnet mesteparten av kaffen i fanget til kapteinen mens en liten del traff radiopanelet.

Kaffen ble raskt tørket opp med servietter, men det forhindret ikke at den venstre VHF-radioen kortsluttet sammen med flyets høyttaleranlegg. Flygingen fortsatte vestover som normalt, selv om radioenheten begynte å bli varm og lukte svidd etter 40 minutter. 20 minutter senere ble den høyre enheten så varm at en av knappene begynte å smelte, samtidig som det kom røykutvikling i cockpit.

<b>KOPPHOLDERE:</b> Bildene fra den britiske hendelses­rapporten viser utformingen av midtkonsoll, spisebord og koppholdere på den angjeldende A330-maskinen som måtte snu over Atlanter­havet da tastaturet begynte å smelte.Foto: AAIB
KOPPHOLDERE: Bildene fra den britiske hendelses­rapporten viser utformingen av midtkonsoll, spisebord og koppholdere på den angjeldende A330-maskinen som måtte snu over Atlanter­havet da tastaturet begynte å smelte.Foto: AAIB

Falske beskjeder fikk motoren til å stoppe.

Espresso-tilpasset

Mens flyet gjorde vendereis mot Shannon i Irland måtte flygerne anvende oksygenmaskene som et forebyggende tiltak mot røykforgiftning, men flyturen endte godt selv med radioene delvis ute av funksjon.

Årsaken til at pilotene ikke brukte de sikre koppholderne flytypen er utrustet med, var at de er tilpasset mindre franske kaffekrus og var dermed for små til de store pappkrusene som ble benyttet om bord.

Rapporten konkluderer med at flyselskapet etter dette har sørget for lokk på alle krus som skal benyttes i cockpit, og at krusene skal være små nok til å passe i holderne.

Koppholder.
Koppholder.

Sukker ble strømleder

Men heller ikke konkurrenten Boeing har hatt sølesikre cockpiter.

I 2007 klatret en B737 tilhørende Air New Zealand på vei opp mot marsjhøyde på vei fra Wellington til Auckland da varsellysene på instrumentpanelet begynte å blinke som et juletre. Hendelsesrapporten beskriver hvordan det deretter oppsto en sur røyklukt som ikke etterlot noen tvil om alvoret.

Flyet måtte lande, og det snarest.

Under innflygingen fungerte ikke de grønne lysene som skal bekrefte at understellet er nedfelt. En stund var besetningen i tvil om at hjulene virkelig var ute og låst, men valgte å prioritere en umiddelbar landing uansett.

Flyet med 126 personer om bord kom seg trygt ned. Det skulle vise seg at den forrige besetningen hadde hatt et uhell med en kaffekopp fire timer tidligere.

Sendte signal om flykapring.

Feil kode

Selv om de hadde tørket opp grundig og latt en tekniker foreta en sjekk av panelene, hadde væske sivet inn i en av kontrollmodulene. Det var bare snakk om små mengder, men sukkeret i kaffen hadde stivnet etter hvert som kaffesølet fordampet. Sukkeret skapte en strømleder som var enda mer effektiv enn vann. Resultatet var kortslutning som bygget seg opp og fikk deler av panelet til å smelte innvendig.

<b>DRIKKEFORBUD:</b> Også A350-pilotene i SAS har fått drikkerestriksjoner mens de sitter i setene sine.
DRIKKEFORBUD: Også A350-pilotene i SAS har fått drikkerestriksjoner mens de sitter i setene sine. Foto: SAS

En hendelse med en B777 fra United Airlines fra Chicago til Frankfurt i 2011 viste også at tastene på kontrollpanelene ikke alltid er så sprutsikre som de skal være. Denne gangen fikk flyets radioer problemer etter kaffesøling. Da pilotene ikke fikk kontakt med flykontrollen over Canada, tastet de inn en kode på transponderen som indikerer sambandssvikt.

Tabben var at flygeren tastet inn feil kode, den som forteller at flyet er blitt kapret. De oppdaget feilen raskt og klarte å få sendt tekstmelding over selskapets interne system før mer skade skjedde, men valgte uansett å nødlande i Toronto.

Så neste gang du tørker kaffe opp fra tastaturet eller fjernkontrollen, trøst deg med at det kunne vært så mye, mye verre.

Underlige ulykker

Kaffe er ikke den eneste trusselen mot luftfart.

Velting av kaffekopper er ikke den eneste årsaken til nødssituasjoner. Luftfartshistorien er full av tabber fra flygere, dyr og passasjerer.

1947, Utah: En av DC-6 flyets drivstofftanker rant over mens flyet overførte drivstoff mellom tankene i luften. Bensinspruten blåste rett inn i luftinntaket til varmeapparatet som eksploderte. Alle 53 om bord omkom.

1947, Texas: En kaptein som satt i klappsetet bak pilotene satte på rorlåsen for spøk mens flyet var i luften. Piloten oppdaget ikke spøken og prøvde å kompensere med trimmen. Da rorlåsen ble åpnet, gikk flyet inn i et stup før det endte på ryggen. Kun styrmannen var fastspent i setet, han klarte å rette opp flyet i 100 meters høyde.

1976, Grand Canyon: Løs schæferhund i cockpit fikk flyet til å krasje da den overtok styringen.

1985, Jemen: Også denne gangen var vannsøling i cockpit årsaken til at autopiloten til en Boeing 707 gikk amok og forårsaket kraftig berg- og dalbaneflyging. Selv om flygerne fikk kontroll i 300 meters høyde, omkom en passasjer.

1989, England: En B737 fikk alvorlige problemer med den venstre motoren. Kapteinen misforsto og skrudde av den høyre istedenfor. Flyet traff bakken før det nådde rullebanen. 47 av de 126 om bord omkom.

1994, Sibir: En Airbus fra Aeroflot styrtet etter at den 16 år gamle sønnen til kapteinen fikk prøve å styre flyet. Alle 75 omkom.

1996, Peru: Teknikere glemte å fjerne beskyttelsestapen over de utvendige sensorene etter vedlikehold. Uten referanser styrtet B757-flyet i havet etter avgang.

2010, Kongo: En passasjer hadde tatt med en liten krokodille i en bag. Da krokodillen rømte, skapte den panikk blant passasjerene som alle løp bakover i flyet. På grunn av ubalansen som oppsto, krasjet flyet.

Kilde: planecrashinfo.com

[email protected]

Denne saken ble første gang publisert 10/04 2020, og sist oppdatert 10/04 2020.

Les også