Her er «The Bone» på norsk jord

«The Bone» er konstruert for å kunne ødelegge og avkorte livet til svært mange mennesker på kort tid. Selv får det aldrende, supersoniske bombeflyet forlenget liv med BEAST-oppgradering.

THE BONE IS BACK: Tidlig i august var amerikanske bombe­flyet av typen B-1B Lancer, med kallenavnet «The Bone», tilbake på Ørland for å øve med blant annet norske F-35 jagerfly.
Publisert Sist oppdatert

I begynnelsen av august landet noen spesielle gjester på Ørland flystasjon. Det dreide seg om flere amerikSanske bombefly av typen B-1B Lancer, som i en periode skulle trene sammen med allierte og norske styrker.

Flyene kom fra Dyess Air Force Base i Texas som et ledd i Bomber Task Force Europe-samarbeidet. Det er ikke første gang B-1B landet på norsk jord. Det skjedde tilbake i 2021.

Tungvekter

B-1B er et supersonisk bombefly og utgjør USAs flåte av langtrekkende bombefly sammen med B-52 Stratofortress og stealthbomberen B-2 Spirit. Det har vært i tjeneste siden 1985 og ble for første gang brukt i kamp i forbindelse med Operation Desert Fox over Irak i 1998. 

B-1B har kallenavnet «The Bone» (avledet av b-one) og ble opprinnelig designet for kjernefysiske våpen, men skal siden midten av 1990-tallet primært ha båret konvensjonelle våpen. Som den til gjengjeld kan bære mye av: 34 tonn med våpen, inkludert 24 kryssermissiler.

FØRSTE GANG I NORGE: 22. februar 2021 landet det supersoniske bombeflyet for første gang i Norge. 

Fire General Electric F101 turbofan-motorer sørger for at det 44,5 meter lange bombeflyet har en toppfart på 1,2 Mach. Flyet har over 60 verdensrekorder i hastighet, nyttelast og rekkevidde, ifølge produsenten Boeing.

Helt uten lyter har B-1B ikke vært. Hele flåten av 62 fly måtte på bakken både i 2018 og 2019 på grunn av problemer med katapultsetene. 

KREFTER: Fire digre General Electric F101 turbofan-motorer sørger for at B-1B kan fly i 1,2 Mach. 

Oppgraderes

«The Bone» begynner å dra på årene, og i 2012 startet en moderniseringsprosess av flyenes testsystemer, displayer og evne til dataoverføring. Men ikke før var siste B-1B klargjort for moderne krigføring, så kunngjorde det amerikanske luftvåpenet utfasingen av B-1B, i første omgang 17 av 62 fly.

Mange av dem er rett og slett for preget av slitasje, og skal erstattes av Northrop Grumman-bombeflyet B-21 Raider. 

Men 23 versjoner av B-1B får forlenget livet med en oppgradering som skal gjøre dem aktuelle til 2040 og kanskje lengre. Det dreier seg om en såkalt BEAST-oppgradering (B-1B Embracing Agile Scheduling Team).

1998: Det amerikanske luftforsvaret mottok første B-1B i 1984. Kampdebuten skjedde i forbindelse med Operation Desert Fox over Irak i 1998. 

Flyets avionikk-­systemer moderniseres, og det omfatter blant annet identifikasjonssystemet (venn eller fiende), kommunikasjonssystemene og evnen til å behandle og lagre store mengde data. 

– BEAST forbedrer dødeligheten og evnene til B-1B betydelig, uttalte oberst Dan Alford, 7th Operations Group commander, da første B-1B med BEAST-­modifisering tok av fra Dyess-basen i oktober 2023.