Klar for 54 km:

SLIK legger du opp løpet

Alle vil gå Birken så fort som mulig. Men du har få eller ingen skiturer på denne lengden i løpet av vinteren. Og det er det mye bakker med tre lange stigninger som skal forseres.

HALVVEIS: Når du kommer hit, mot toppen av Raufjellet, er 2 av 3 fjelltopper unnagjort. Den som fortsatt er pigg, har disponert rett.
HALVVEIS: Når du kommer hit, mot toppen av Raufjellet, er 2 av 3 fjelltopper unnagjort. Den som fortsatt er pigg, har disponert rett. Foto: Birkebeinerrennet
Sist oppdatert

Vekkeklokka ringer antageligvis alt for tidlig på en lørdag, men det er smart å ha god tid. Man trenger god tid for å få i seg en god frokost, pakke sakene og komme seg til Rena sentrum. Beregn god tid på starten da busstransport opp til start, bagasjelevering, dobesøk og skitesting tar tid. Jeg pleier å være oppe på starten 1-1,5 time før jeg skal starte. Det er bredt og mange spor i starten på Birken, så det er god tid til å komme seg frem i pulja, men om du vet du er blandt de sterkeste i din pulje kan det være en fordel å legge ut skiene i startsporet når feltet ditt åpner, så sjekk dette på birken sine nettsider. Husk også å holde deg varm før start, ikke lever bagasjen med ekstra klær for tidlig og hold deg i bevegelse så godt det lar seg gjøre. Få også med deg speakerens oppdaterte værinfo fra fjellet og test skiene. Ut i fra dette må du vurdere om du må smøre mer eller om du har truffet med det du la dagen før.

Den første stigningen opp til Dølfjellet er lang og det mange som har gått i veggen allerede her. Det er som de gamle birkebeinerne sier "det er ingen som har tatt merket opp til Skramstad, men mange som har mistet det her". Om du har gått før legger du en plan for løpet i forhold til egen form, er du ny så studer løypeprofilen og legg en slagplan for hvordan du skal disponere kreftene. Det er mye å hente på det mentale, er man godt forberedt og vet hva som venter er det lettere å takle opp- og nedturer underveis. I et så langt løp må man regne med at det kommer tyngre perioder. Og basert på erfaringer kommer en av de tyngre periodene fra Kvarstaddammen. Da har man passert halveis og sittet lenge i hockey, bakkene opp mot Midtfjellet skiller klinten fra hveten på dette tidspunktet!

Ikke bare oppoverbakke det gjelder

Noen ting bør man imidlertid fokusere på for å slipppe å gå på en smell halveis. Det som skiller langrenn fra en del andre kondisjonsidretter er at det er ekstremt mye å hente på å gå teknisk riktig. Går man litt billigere på hvert tak, blir det mye tid og krefter spart i løpet av 54 km. Så tenk teknikk og prøv å gå avslappet. Dette forutsetter feste på skia, det er veldig mange kilometer diagonalgang i Birken, og sitter ikke skia blir dette mas og kjas. Så er skia elendig opp mot Skramstadsetra, stopp å smør, totalt vil dette lønne seg! Samtidig er det mange som er gode på å gå alt for fort i motbakkene, men husk at det er her du potensielt kan bruke alt for mye krefter. Mange glemmer at et skirenn består av å komme seg fortest fra start til mål, og at det består av både motbakker, flater og nedoverbakker. I samtlige partier er det mulig å spare tid! Alt i alt vil det lønne seg å ha litt krefter når man bikker over toppen på bakkene. Det er i det lettere terrenget de gode går virkelig fort! Det hjelper lite å gå 1 minutt fortere oppover til Midtfjellet, om man taper 5 minutter på flatene mot Sjusjøen. En annen myte er at det bare er nedover fra Sjusjøen til mål, dette er tullprat og man får en psykisk og fysisk knekk om man innstiller seg på dette. De siste 6-7 kilometerne mot mål på Birkebeineren skistadion er stort sett flate og her er det mange minutter å tjene på å ha igjen litt krefter!

Den jevne mosjonist har nok også mye å hente på å tenke taktikk underveis. I Birken er det mye folk hele veien, og alltid en god rygg eller gruppe man ka gå med. Prøv å legg deg bak noen som har en god rytme og som det er naturlig for deg å følge. Om man ligger bak noen som maser og glipper mye blir det mest pes å tilpasse seg rytmen til løperen foran, da kan du like gjerne ligge foran selv. Men bidra også i gruppen med å dra selv der du klarer, om alle i gruppen bidrar der de er sterkest vil totaltiden bli best. De som er gode i staking drar her, de som går best i bakkene drar her og de med best gli ligger foran i nedoverbakkene. Det hjelper veldig mye mentalt å gå med en gruppe, da har man en rygg å følge og trenger bare fokusere alt på å henge med mannen foran. Uansett om man går med en gruppe eller ikke bør du dele opp et så langt Birken i delmål, dette gjør det lettere å fokusere og yte best mulig. Hver av de tre toppene er naturlige mål, i tillegg er Skramstadsetra, Kvarstad og Sjusjøen naturlige delmål underveis.

Nødrasjon i sekken

Når det gjelder mat og drikke underveis er det viktigste å få i seg drikke på alle drikkestadsjoner, 1-2 kopper med drikke på hver stasjon. Å spare 4 sekunder på å gå rett gjennom drikkestasjoen kan fort koste minutter mot slutten. Sportsdrikk er det som gir mest energi, men er hardt for magen, så prøv det ut på forhånd. En annen fordel med sportsdrikk er at det også inneholder salter og mineraler som kan forhindre krampe. Personlig går jeg lei sportsdrikk i løpet av et så langt løp, så jeg går over til cola eller cola blandet med kaffe mot slutten. I tillegg til drikke bør du ha et par sportsbarer i sekken for å få innpå noe skikkelig næring. Siden du uansett skal bære 3,5 kilo på ryggen bør du også legge nedi et par skikkelige brødskiver. Dette er nødrasjon om man går rett i veggen oppå fjellet. Hvor mye du bør spise avhenger selvfølgelig av hvor lang tid du bruker. De beste som går under 3 timer klarer seg med en sportsbar eller to underveis, mens om du bruker seks-syv timer bør du spise noen brødskiver underveis.

Gjør du alle disse tingene riktig vil det antageligvis gjøre ferden over fjellet til en god opplevelse og et minne du vil huske med glede. Husk at Birken er folkefest og moro, det er det mange som glemmer i strabasene etter å nå merket eller slå kollegaene. Bruk folkelivet langs løyps som inspirasjon for å ta ut litt ekstra, ikke noe annet turrenn kan by på så mye publikum og stemning underveis.

God tur!

Denne saken ble første gang publisert 14/03 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også