Detaljert beskrivelse:

Her er løypa!

Her følger løypebeskrivelsen alle løpere får utdelt ved start, sammen med kartet.

SNØPLOGHØGDA: Så vakkert er det der du passerer 1/3 av distansen.

Start: Sognsvann ved nederste P-plass

Etter 800m, ved Svartkulp: Til høyre på Ankerveien. Ut på jordet når du kommer til et kryss.

Etter 5,5 km med mye oppover kommer du til et kryss ved Skjærsjødammen. Fortsett rett frem.

Etter ca 7,5 km tar du løypa til høyre. Ikke mot Lørenseter, men mot kraftledningene og Bjørnsjøhelvete.

Etter ca 14 km kommer du til et kryss. Ikke ta til høyre ut på Bjørnsjøen, men rett frem. Du går nå skogløypa til Kikut.

Etter 16 km kommer du til Kikut. Forsett rett forbi, ca 100 meter, så går løypa opp til venstre.

Etter ca 20 km er du på toppen. Fortsett videre ned bakkene til Sandungen. Du passerer Sandungen gård ved ca 24 km. Fortsett opp bakkene mot Katnosa.

Du kommer ut på Katnosadammen etter 28 km. Gå over vannet frem til røde Sandvikshytta. (30 km) .

-------------------------------------------------------

100 m før du kommer til Sandvikshytta, skal du ta hardt til høyre og inn i skogen. Løypa går opp bakkene mot Grøntjernet/Snøploghøgda. Du kommer til et kryss på toppen, hold rett frem.

Du suser ned mot Gjerdingen. Hold rett frem i første kryss. I neste kryss tar du hardt mot venstre, mot den røde damvokterboligen på Gjerdingen. Ta til høyre rundt husveggen - det er skiltet mot Svartbekken.

Snart kommer du til et nytt kryss (ca 36 km). Der tar du til høyre, mot Svartbekken. Du får først en drøy oppoverbakke, så får du vannet Fjellsjøen på høyre hånd.

Løypa går litt opp og ned på bred skogsbilsvei, så starter en lang nedoverbakke mot Svartbekken P-plass. Midt i nedoverbakken, skal du hardt til venstre i et løyekryss som kommer brått på. Skiltet mot Mylla/Flisbanen. Kommer du ned til en krapp høyresving har du kjørt for langt, og må snu og gå 100 meter tilbake.

Ta til høyre mot Mylla når du er på toppen av den lille «tversoverløypa»

Etter 44 km er du fremme ved Mylla P-plass, og matstasjonen påtreffes straks etter at du kommer ut på Myllavannet (bildet), like etter P-plassen.

Du går nå over vannet hele veien fra øst til vest, og «går i land» på vestenden etter 48 km. Du sneier så Trantjern og går ut på vannet Ølja. Midt ute på vannet passerer du 50 km: Halvveis!

Neste landemerke er Tverrsjøstallen. Du går ut på vannet, rett under kraftledningen, og holder mot høyre ut av vannet. (er det ikke kjørt på vannet, går du rundt på høyre side)

Deretter er det strake veien ned Sinnerdalen (bildet) til vakre Spålen (58 km). Du kommer til et kryss der vannet starter. Ta til venstre ut på vannet (altså ikke Spålsvegen videre)

Du går ut på vannet, og kommer snart til et kryss på vannet, der du tar til høyre. Løypa går direkte sørover, over Spålen, rett frem hele veien. I syd-enden kommer du til et kryss - fortsett rett frem helt til syd-enden. Løypa går så inn i skogen og opp en bakke, så rett ned på andre siden. Her (ca 62 km) kommer det på en løype fra høyre, du fortsetter rett frem.

Du skal nå gå rundt Svarten, det vakre vannet du har på din høyre side. Deretter bærer det ned til Langlia (67 km). Herfra følger du løypa videre i retning Kikut.

---------------------------------------------

Du kommer først ut på Vestre Fyllingen. Gå over vannet, under kraftledningen, over til Østre Fyllingen. Her kommer du til et løypekryss ute på vannet. (ca 72 km). Ta hardt til høyre, og gå løypa opp mot Øyvann.

Ta t.v på toppen av bakkene. (gamle HK-marsjen). Du kommer ned til bunnen av bakken opp mot Appelsinhaugen. Gå opp til Appelsinhaugen, deretter Kobberhaugen hvor du passerer nedenfor hytta, etter 77 km. Videre mot Blankvannsbråten, opp Slakter'n, over veien og hardt til høyre mot Tryvann i neste kryss.

Når du kommer til Tryvann, går du over vannet, så til venstre. Deretter tar du første til høyre, opp en bratt bakke, og strake veien til Frognerseteren. Når du kommer til P-plassen ved «Sporten» har du gått 85 km.

Nå går du strake veien ned forbi Frognerseteren og rett ned til Holmenkollanlegget. Du klatrer «Hellner-bakken», og går rundt Gratishaugen, slik vi husker fra VM 2011. Du svinger innom stadion, og tar oppløpet vi husker Northug herjet på.

Så går du opp til Frognerseteren igjen, samme vei som du kom, og følger lysløypa mot Ullevålseter.

Ved Ullevålseter har du passert 95 km, og nå lukter du målsnøret. Det lugger litt i leggene, men en overveldende følelse siger på når du staker nedover mot Sognsvann: Du har klart det! 100 km! Norges lengste - og tøffeste- skirenn!

LØYPA: Deltakerne får utdelt dette kartet i en større versjon ved start, hvor alle navn på kartet er lesbare. Løperne får ogs utdelt en trykket løypebeskrivelse.

Gratulerer!

Denne saken ble første gang publisert 14/02 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.