Dum Dum (Old) Boys-Prepple

Møkkamannen Prepple

Tittelen er ikke et forsøk på noe billig poeng på en av DumDum Boys mest kjente låter. Det er faktisk Prepple Houmb selv som bedyrer at han er nettopp det – en skikkelig møkkamann.

ROCKA FYR: Prepple Houmb er en likanes kar som liker rock, amcars og Harley. Mercury Cougaren har han nettopp kjøpt.
ROCKA FYR: Prepple Houmb er en likanes kar som liker rock, amcars og Harley. Mercury Cougaren har han nettopp kjøpt. Foto: Frode Pedersen
Sist oppdatert
HARLEY-MANN: Prepple Houmb liker Harley.
HARLEY-MANN: Prepple Houmb liker Harley. Foto: Frode Pedersen
SÅNN SKAL DET VÆRE: Slik vil Prepple ha Harleyen sin.
SÅNN SKAL DET VÆRE: Slik vil Prepple ha Harleyen sin. Foto: Frode Pedersen

Ikke sånn drittsekk, for Prepple er verdens hyggeligste og jordnære fyr. Han kunne svevet over vannene og brukt rockestatusen sin til helt andre ting enn det som faktisk er tilfelle.

I ti år har han drevet bilverksted på Oslo kommunes regning på Løren. Der har han tatt seg av byens verstinger mellom 18 og 55 år. Gitt dem opplæring i å mekke bil. Skrudd litt selvtillit inn i skakkjørte gutter og menn og fått mange tilbake på rett vei.

Dum Dum Old boys

Nå slutter han med det. Ikke fordi han er lei. Han vil bruke mer tid på nye prosjekter. At bandet hans, som han bare kaller Dum Dum Old Boys, er i ferd med å gi ut ny plate betyr selvfølgelig en del. At han i den forbindelse må turnere mye til neste år betyr også en del. Men mest handler det om at han skal bli mer møkkete på hendene.

For Prepple betyr det å krabbe enda lenger ned i motorrommet på sin nyinnkjøpte Mercury Cougar 1968-modell. Sette sammen en enda hvassere Harley-motor. Stikke en tur til Italia og kjøre enduro med kompiser. Eller rett og slett bare cruise rundt på sin mattsvarte spesialbygde Harley Street Bob 2009 modell. Kanskje det eneste kjøretøyet Prepple i dag disponerer som ikke trenger konstant ettersyn eller overhaling.

Fra metallic hvit til dark custom

For Prepple er en av Europas heldige menn når det gjelder Harley. I fjor ble han spurt av Harley Davidsson om han kunne tenk seg å være fabrikkjører for dem. Ryktene om rockeguruen og motorsykkelfantasten hadde tydeligvis nådd Europa-kontoret til den gamle amerikanske motorsykkelprodusenten.

Ny sykkel, med det utstyret og det preget Prepple selv ønsket å sette på sykkelen. Hva svarer man til slikt? Ja, selvfølgelig!

- Det er viktig at sykkelen går godt. Kraft er alt. 1600 kubikk, 190 km/t og enda et gir til å bruke, he, he, he. Men han er egentlig dødsens alvorlig.

Når trønderen Prepple uttrykker vrimoment, legges det ekstra kraft bak utrykket. Og nettopp det har Prepple fått mye av gjennom customjobben som er gjort på den mattsvarte testosteronbomben. Samson mattsvarte potter, Screamin Eagle strutluft, alt av pedaler og holker er i svarteloksert aluminium, og felgen er pyntet på av Auto-art på Kolbotn.

Fikk sjeikens Sportster

FABRIKKKJØRER: Når blir det Harley for alle penga for Prepple.
FABRIKKKJØRER: Når blir det Harley for alle penga for Prepple. Foto: Frode Pedersen

Kanskje hadde Harley-folkene på hovedkontoret hørt samme historie som meg:

For åtte år siden ringte en kompis Prepple har i California. Geoff hadde funnet drømmesykkelen til speedfreaken Houmb. Sykkelen sto av alle steder hos en sjeik i Dubai. Prepple liker motorkjøretøy med sær historie. Det dreide seg om en Sportster som mer eller mindre var bygget om til dragbike. All den versting-trimmen du kan tenke deg var montert. Penger betydde ikke noe for sjeiken. Han skulle bare ha et leketøy ingen andre hadde.

Sjeiken ble kontaktet av Prepple, og forhandlingene kunne begynne. Først etter et års diskusjoner var sykkelen på vei til Norge. Det ble mange telefoner, og de som hadde fått i oppdrag å hjelpe Prepple med å sende sykkelen nordover, måtte til slutt hjem til sjeiken for å hente den.

På den lange tiden hadde sjeiken rukket å bli såpass kjent med rockesangeren fra oljenasjonen Norge, at da oppgjørets time kom, fikk Prepple beskjed om at dette ikke handlet om penger. Sjeiken mente at Prepple først måtte prøvekjøre sykkelen i Norge, så ble de sikkert enige om en pris. Sykkelen havnet altså til slutt i Norge på en "g entlemans agreement", som Houmb kaller det.

1500 kubikk

- Det gikk greit å få skilt på den, men sykkelen skulle aldri vært på veien. Alt vrimoment kom på 2000 omdreininger. Sylinderne var boret til 1500 kubikk, jeg hadde rett og slett problemer med å få den til å gå rent.

Hvis noe kan kalles overtrimmet, var det denne sykkelen. Men hadde det ikke vært for denne blodtrimma araberen, hadde han heller ikke havnet opp med sin egentlige lidenskap.

- Jeg skulle kjøpe et tanklokk hos Lazy Boyz. Der sto den plutselig og det lyste Prepple av hele sykkelen. Jeg reiste hjem med et nytt tanklokk og en Sportster 883 R. Egentlig var det et replikabygg som Sverre Arheim hos Lazy hadde satt sammen. Motoren var en original 1100 som bare ble levert i to år på Sportster. Den er trimma til 75 bakhjulshester, og jeg er på tredje kløtsjen nå. En skikkelig bykriger, sier Prepple og stryker kjærlig over den spesielle dirtbike-tanken.

Selvlært mekaniker

Prepple er selvlært bilmekaniker og tok fagbrev som privatist. Han har alltid elsket alt som bråker og går på bensin. Under oppveksten på Tyholt i Trondheim gikk det i moped.

- Corvette med Comet-motor var det som startet min kroniske mekaniske lidelse eller lidenskap om du vil. Det var faktisk mopedmekkinga som fikk meg til å slutte å sutte på tommelen. Da var jeg 15 år. Tenkt deg det da, kunne ikke bli avslørt av vennegjengen med å komme på skolen svart rundt kjeften. Ikke rart jeg kaller meg selv møkkamann. Lukta av motor og bensin er som dop. Det blir bare sterkere og sterkere med årene. Nå som jeg har fått bygget opp mitt eget verksted i de gamle lokalene til Brødrene London, kan jeg dope meg på flere hundre kvadrat. Blir ikke det nok, stikker jeg bare en tur innom til Thomas London, som driver høggeri i de samme lokalene, sier Prepple.

Kanskje ikke så rart at Prepple havnet nettopp her. Videoen til Enhjørningen, megahiten fra Dum Dums siste plate, ble spilt inn i en av bilvrakhallene til familien London. Siden ble han her, og under plateslippet ble det rigget til med fakler,fyrverkeri og tårn av biler til festen. Baren besto faktisk av sammenklemte bilvrak.

FULL FART: Prepple er en ekte Harley-fyr.
FULL FART: Prepple er en ekte Harley-fyr. Foto: Frode Pedersen

- Tøft, presiserer den rolige trønderen.

Stille og rolig kar

Prepple privat er diametralt forskjellig fra det fyrverkeriet av en rockevokalist vi er vant til på scenen. Ingen roping og skriking, ikke springer han rundt med bar overkropp heller. Sitter egentlig bare ganske stille og forteller om livet i kjeledressen.

Sønnen er blitt 22 år, utdannet snekker, men også der har det kommet så mye bensin i blodet at han nå er stadig hyppigere å se i faderens verksted.

- Cougaren har vi kjøpt sammen, den er vårt prosjekt. Jeg har ikke sagt at han skal begynne å interessere seg for mekanikk. Det har han bestemt selv, sier Prepple og skyller ned magadraget med lunken kaffe.

- Jeg bare må kjøre sykkel, musikken holder jeg på med når jeg har lyst og så lenge det er morsomt. Nå er vi i gang med ny plate, og da blir det naturlig nok mye reising etter jul. Men gi meg motorer, bensinlukt, møkk, tekniske utfordringer, da er jeg lykkelig da, sier Prepple.

Fakta om Prepple:

Døpt: Per Øivind Houmb.

Født: Oslo 1964.

Interesser: Musikk og kjøretøy.

Ble Dum Dum Boy i 1985, men var også med i Wannskrækk fra 1980.

Favorittband: Steven Tyler, Aerosmith

Familie: Ja, gift med tre barn.

Denne saken ble første gang publisert 03/12 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også