Lene Alexandra i kjønnsdiskriminerende reklame

Dømt for sexisme i Sverige

Å bruke pupper til å selge nummeropplysning er ikke sexy – bare sexistisk, mener svenskene.

BOOBY BABE: Lene Alexandra hadde mindre klær og mer pupper enn i dag da hun reklamerte for den svenske nummeropplysningen 118003.
BOOBY BABE: Lene Alexandra hadde mindre klær og mer pupper enn i dag da hun reklamerte for den svenske nummeropplysningen 118003. Foto: Foto: Morten Bendiksen
Sist oppdatert

Da en pinupreklame med Lene Alexandra Øien ble vist på svensk TV, kom det 15 klager på to dager til det Etiske rådet mot kjønnsdiskriminerende reklame. Nå har rådet bestemt at filmen er krenkende mot kvinner.

En svensk versjon av den samme reklamen som har gått på norsk TV, der Lene Alexandra Øien (27) reklamerer for en nummeropplysningstjeneste, satte sinnene i kok da den ble lansert på svensk TV i februar.

Klager i fleng

Første dagen ble reklamen til nummeropplysningstjenesten ved Aspiro klaget inn hele fem ganger til det Etiske rådet for kjønnsdiskriminerende reklame (ERK), og dagen etter kom 10 nye klager.

Nå er dommen kommet fra ERK, skriver Dagens Media i Sverige. Reklamen er «sexistisk».

Se reklamen her

Sexobjekter

På rådets nettsider omtales en sexistisk reklame som noe som fremstiller kvinner eller menn som rene sexobjekt og dermed krenkende.

Les også: Er du objektseksuell?

Daglig leder Mads Gåsemyr i Aspiro sier til Her og Nå at de tar beslutningen seriøst.

- Vi tar beslutningen til etterretning, og forholder oss til avgjørelsen til ERK.

Bruker kvinnekroppen

I reklamen står Lene Alexandra og synger «hvert tredje søk er gratis» iført et lårkort skjørt og en BH-lignende bluse.

Reklamefilmen bruker kvinners kropp som blikkfang av seksuell natur, uten sammenheng med det markedsførte produktet.

Reaksjonene fra TV-seerne i etterkant av lanseringen lød som følger:

- Jeg synes reklamen er sexistisk ettersom denne jentens kropp ikke har noe som helst å gjøre med en nummeropplysning.

En annen av klagerne mener at kvinnen er unødig avkledd, og at fokus ligger mer på hennes bryster enn på produktet i seg selv.

Først nå har ERK kommet frem til en beslutning. Ifølge rådet er reklamefilmen et eksempel på hvordan «kvinners kropp brukes som blikkfang av seksuell natur, uten sammenheng med det markedsførte produktet. Dette er krenkende mot kvinner i allmennhet og reklamen strider derfor mot ICC (Det Internasjonale handelskammer) sine grunnregler for reklame».

Lite kjent i Sverige

At reklamen møtte så sterk kritikk, tror Gåsemyr kan ha en sammenheng med at Lene Alexandra ikke er fullt så kjent i Sverige som hjemme i Norge.

- Jeg har ingen sterk formening om hvorfor det var forskjeller i mottagelsen av reklamen i Norge og Sverige, annet enn at hun muligens er mer kjent i Norge, forteller han til Her og Nå.

Les også:

For hot for amerikanske TV-seere

Dette får du for en svensk million

Denne saken ble første gang publisert 25/11 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også