Dropper sexannonsene

Tross milliontap velger redaktør Anne Aasheim i Dagbladet å gjøre som Vi Menn - droppe sexannonser.

Sist oppdatert

Fredag forteller redaktøren i egen avis og medie-nettstedet Kampanje.com at hun velger å droppe sexannonsene i avisa, og dermed gå glipp av annonseinntekter på omlag ti millioner kroner.

Aasheim sier det har vært stort påtrykk og mange henvendelser om å fjerne annonsene.

Gammelmodig
- Alle disse henvendelsene har satt en gjenklang i meg. Sexannonser fremstår i 2006 som gammelmodige, krenkende og provoserende for mange. Jeg har aldri likt dem. Men jeg har heller aldri følt meg krenket eller provosert, sier Anne Aasheim til sin egen avis.

Leserne kommer foran
Da Vi Menn gikk ut med nyheten om at bladet kuttet annonsene, bekreftet sjefredaktør Axel Walø at påtrykk fra leserne har vært avgjørende. I tillegg står annonsene i kontrast til bladets seriøse profil.

Sexannonsene har utgjort en betydelig del av annonseinntektene, men Vi Menn mener bladet vil bli attraktivt for nye lesere og nye annonsører uten sexannonser.

Denne saken ble første gang publisert 17/11 2006, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også