Festprogrammet

Det er en ting som er viktig å huske i sammenheng med bryllup, og det er at det ikke finnes noen regler!

FESTEN: Bryllupsgjester i festhumør hører med til en vellykket bryllupsfeiring.
FESTEN: Bryllupsgjester i festhumør hører med til en vellykket bryllupsfeiring.
Sist oppdatert

Den eneste gangen i løpet at bryllupet man må følge et fast oppsett er under vielsen i kirken eller i tinghuset. I hvilken rekkefølge dere velger å servere maten, kaffe eller musikken er helt opp til brudeparet selv å bestemme. Vi har allikevel valgt å sette opp et forslag på hvordan festen kan gjennomføres.

Festens start

Bryllupsfesten starter ved at vertskapet og toastmaster tar imot gjestene i festlokalet. Her serveres gjestene en velkomstdrikk og de kan se litt på det bordkartet som er hengt opp i inngangspartiet for å vise dem hvor de skal sitte.

Toastmasteren vil gå rundt å invitere folk til å notere seg på talerlisten, hvis den ikke allerede er fulltegnet. Deretter sjekker toastmasteren om alt er klart. Er lysene tent, er kjøkkenet klart og har underholdningen kommet?

Når brudeparet ankommer festlokalet samler toastmasteren gjestenes oppmerksomhet mot døren, før brudeparet kommer inn.

Til bords

- Toastmaster eller brudeparet ber gjestene gå til bords.

- Alle blir stående bak stolen sin, mens brudeparet spilles til bords til musikk som er lett å klappe til.

- Først setter bruden seg. Deretter brudgommen. Til slutt setter gjestene seg.

- En fra vertskapet reiser seg og ønsker alle velkommen. Deretter introduserer de toastmasteren som tar over ordet for resten av kvelden.

- Toastmaster takker for tillitt og forteller gjestene om serveringen og programmet for resten av kvelden på en morsom og engasjerende måte. En dyktig toastmaster vil her prøve å motivere gjestene til en skikkelig festaften.

- Velkommensang - bordvers holdes til slutt.

Maten

Maten serveres normalt på følgende måte:

- Forrett serveres aller først.

- Når tallerkene fra forretten bæres ut tar toastmaster ordet.

- 1. servering - hovedrett.

- Mellom 1. og 2. servering kan det legges inn noen få taler, men dette kan skape praktiske problemer på kjøkkenet. Dette må derfor sjekkes og avklares med kjøkkenet på forhånd hvis man ønsker å holde taler mellom 1 og 2 servering.

- 2. Servering: Etter 2 servering kan en 5 minutters pause være på sin plass. Vurder behovet for pauser etter været, hvor røykesugne gjestene er og om det er med småbarn eller eldre i selskapet. Barn blir lett utålmodige og urolige hvis de blir sittende for lenge til bords om gangen.

Taler og sanger

- Kransekaken skal nå sprettes. Dette gjøres ved at brudeparet skjærer toppen av kaken, med bind for øynene og god hjelp av en av forloverne. Hvor mange ringer ble det? I følge gammel overtro forteller antall kransekakeringer som står igjen hvor mange barn brudeparet kommer til å få. Resten av kransekaken bæres deretter ut på kjøkkenet for oppdeling.

- Taler og sanger holdes, se artikler om taler. Her styrer toastmasteren showet med humoristiske overganger og introduksjoner.

- Dessert med kaffe og kransekake serveres gjestene og brudeparet.

Pause

Etter talene og sangene bør man ha en pause på nærmere 1 time. Pausen brukes til å ta noen familiebilder, samtidig som gjestene får tid til å prate sammen (stifte nye bekjentskaper og pleie gamle).

Underholdning

Underholdningsdelen består normalt av mye dans, med brudevalsen som den store begivenheten.

Den kan introduseres på mange forskjellige måter. En måte er å samle alle gjestene i en marsj, hvor brudeparet danser brudevalsen ved avslutningen av marsjen. Når de marsjerende er samlet i en stor ring, går brudeparet inn i midten og starter bryllupsvalsen. Brudeparets foreldre, forloverne og resten av gjestene kan følge på etter en kort stund.

Toastmasteren styrer underholdningen i timene frem til kaffepausen, men sørg for at toastmasteren ikke tar hele showet. Slipp gjestene til. Noen er gode på sketsjer eller har noen historier å fortelle, mens andre kan synge eller spille. Den beste underholdningen står gjestene for. Krydre gjerne underholdningen med noen leker som alle deltar på, og ikke glem barna hvis de deltar på bryllupsfesten.

Kaffepause

Etter underholdningen, er det på tide å sprette bryllupskaken. Bryllupskaken skal sprettes av brudeparet. Dette kan gjøres på flere måter. En måte er det tradisjonelle "kakekysset", hvor brudeparet tar ett kakestykke og "mater hverandre". Deretter serveres gjestene. Foruten kaker, hører frukt med til denne delen av bryllupsfesten.

I kaffepausen kan man ha ulike former for bordkonkurranser eller underholdningsinnslag fra gjestene, for eksempel historier, sang, dans eller musikkinnslag.

Nattmat serveres også i enkelte deler av landet, rundt ett, halv to på natten. Serveres nattmat, bør dette være noe som er lett å spise. F.eks. en god suppe.

Avslutningen

Bryllupsfesten skal ha en skikkelig avslutning. Når er avhengig av flere ting, men normalt er rundt 1-2 tiden om natten. Bryllupsfesten avsluttes ved at gjestene samles. Toastmasteren takker alle gjestene og bidragsyterne, før brudeparet forlater lokalet etter å ha tatt en farvelrunde fra gjest til gjest.

Denne saken ble første gang publisert 10/09 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også