Spørsmål til jordmor:
Hei, jeg er en jente på 19 år. Jeg er nå 35+3 uker på vei. Jeg har lagt på meg ca 25 kg fram til nå og jeg er redd for hvordan kroppen kommer til å se ut etter fødselen. Jeg var overvektig som barn, men gikk ned til normalvekt før graviditeten. Jeg har hatt rygg og bekkenproblemer nesten hele svangerskepet som har ført til alt for lite aktivitet. Finnes det tilbud som kan hjelpe meg å bli kvitt de ekstra kiloene etter barnet er født. Er redd for å gjøre det alene pga redselen for å miste melken og at jeg spiser ting som kan skape magesmerter til babyen.

Svar:
Kjære deg! Så bra at du vil ta vare på kroppen din og også at du er innstilt på å amme. Bare det å få ammingen til kan hjelpe deg med å gå lettere ned i vekt. Dersom det ikke er et tilbud om vektreduksjonskurs i din nærhet ville jeg ha søkt på nettet. Hadde du bodd i min kommune ville jeg ha gitt deg et tilbud. Jeg mener at Grete Roede har et tilbud til "kvinner om å gå ned i vekt etter en fødsel". Jeg tror også det er i samråd med en fysioterapeut. Prøv å søk på dette. Dersom du ikke finner ut av det så spør meg igjen, så kan jeg prøve å sjekke for deg.