Spørsmål til jordmor:
Hei.. Trenger noen råd, ang. søsken og utdanning. Jeg er 24 år, har en sønn på snar 6. jeg er utdannet barne og ungdomsarbeider. Jeg og min samboer er enige om at det er på tide med et søsken til sønnen vår. samtidig har jeg selv lyst til og begynne på skolen og videre utdanne meg som lærer.det betyr at det er lurt og stoppe prøvinga nå..sliter nå veldig med dårlig samvittighet for at sønnen vår ikke da vil få søsken på en god stund, vet ikke hvorfor men det plager meg veldig.! føler meg litt egoist på en måte.. Noen gode råd? sliter veldig med den dårlige samvittigheten hele tiden.. og får da aldri bestemt meg..!

SVAR:
Flott at du tar opp dette emnet. Jeg mener noe av det viktigste for barn er å ha foreldre som selv er fornøyde og har overskudd til barna. Klart det er flott med søsken til din sønn, men når det passer å få evt. søsken vil være individuelt. Du må selv ta avgjørelsen, men det er flott at du ønsker utdanning som igjen vil hjelpe barn og familien din på sikt. Din sønn har i dag, mulighet for mange venner og skolekamerater, siden han er 6 år. Du har lov til å tenke på deg selv. Flott er det å gå på skole når man selv ønsker. En fornøyd mor er det beste. Jeg regner med at du snakker med mannen din om dette emnet også. Det er viktig med støtte. Lykke til med avgjørelsen.