Spørsmål til jordmor:
Hei jordmor. Da jeg gikk gravid hadde jeg urinveisinfeksjon ett par ganger. Jeg merket ikke at jeg hadde denne infeksjonen engang. Fikk antibiotikakurer. Nå, 4 uker etter fødsel har jeg fått dette igjen. Men nå har det vært så fryktelig vondt å gå på do + at det har kommet blod. Fikk en 3 dagers antibiotikakur av fastlegen min. Jeg ble bra i noen dager, men nå kjenner jeg at det begynner å bli vondt igjen samt at det på nytt også kommer blod. Hvorfor kommer denne infeksjonen så hyppig? Aldri vært plaget med dette tidligere.. Jeg drikker endel tranebærjuice. Det skal visst være bra for infeksjonen...? Vel, har du noen råd til meg, slik at jeg ikke får dette etter enda en antibiotikakur? Dette begynner å bli ganske slitsomt og jeg er redd frustrasjonen skal begynne å gå utover barna mine... Klem

Svar:
Hei! Jeg skjønner veldig godt at du er frustrert. Det er slitsomt for kroppen å gå på så mange antibiotikakurer. Det er nok slik at noen gravide er mer utsatt for å få urinveisinfeksjoner enn andre.Slik du har det nå er det absolutt nødvendig for deg å ta det , og bli frisk. Det finnes en del forebyggende tiltak du kan ta, og gjøre både i forhold til kost og alternativ medisin. Ta kontakt med en akupunktør som kanskje kan styrke immunforsvaret ditt. Det er tydelig at dette er svakt nå. Spør på apoteket om det finnes noe annnet enn Tranbær,selv om det også er bra at du tar. Gå innom en helsekost butikk og spør, men selvsagt er det lurt at du er litt kritisk.( de er ute etter å selge) Spør heller meg igjen, om du ikke finner ut av det.God bedring, og lykke til!