Spørsmål til jordmor:
Har ei datter på tre måneder som nesten hele tida er tett i nesa. Av og til har jeg inntrykk som om hun strever veldig å spise pga det, og som om hun har mye slim både i nesa og halsen. Har prøvd å dråpe morsmelk i nesa og noen ganger hjelper det, men ikke alltid. Det jeg lurer på er om det er normalt eller tett nese kan være tegn på forkjølelse? Er redd for å ha altfor mye klær på henne, for jeg synes at hun kan bli for varm da, men kanskje det kan hjelpe at hun ikke blir forkjølet? Finnes det noe annet jeg kunne bruke som kan hjelpe henne?

SVAR:
Tett nese er det mange spedbarn som har i perioder. Det må ikke være forkjølelse. Når barnet er plaget av det og får vanskeligheter med å suge mat bør dette behandles. Flott at du har dryppet med morsmelk.Men de fleste gjør ikke dette ofte nok. Drypp minst 5-6 ganger i døgnet. I tillegg kan du/dere også drypper med saltvann for å løse opp det seige slimet eller melkeskorpene som ofte setter seg fast i nesen. Blir det ikke bedring og barnet går ned i vekt,bør lege kontaktes. Evt. kan nesedråper for spedbarn også brukes, disse får dere kjøpt på apoteket. Pass på at barnet ikke ligger i trekk og at det ikke fryser eller er kald på føttene. Lykke til og god bedring til deres datter.