Spørsmål til jordmor:
Er i uke 32 nå, og de siste to-tre ukene har jeg følt meg litt nedfor, og til tider sliten. Jeg gråter ikke hver eneste dag, men merker at jeg tyr lett til tårer. Og de aller fleste gangene prøver jeg å skjule det for mannen min, for jeg skjønner at det stort sett er irrasjonelt. Har sagt fra til legen min, men jeg har nok pakket det litt inn. Skjønner at det er vanlig å føle seg litt nedfor. En ting jeg merker at gjør meg trist er at jeg til tider føler meg litt alene om graviditeten. Jeg føler meg slem som sier det, for mannen min gleder seg veldig til babyen kommer. Men der jeg har søkt informasjon fra dag en og lest alt jeg har kommet over, har han hele tiden sagt at han vil vente til det nærmer seg, "skal bare, skal bare". Det toppet seg forrige dagen da jeg fortalte han at jeg hadde startet med kynnere og at han da ikke visste hva det var. Er det for mye forlangt av meg at han skal vite det? Hva kan jeg gjøre for å få han til å lese, be han om det funker tydeligvis ikke. En annen ting jeg lurer på er hvor viktig er det egentig å gå til jordmor i tillegg til lege? alle venninnene mine har gått til begge deler, mens jeg bare har gått til fastlege. De fleste sier at det bare går på tiden, at jordmor har bedre tid enn legen...men er det noen annen grunn? Har jeg gått glipp av noe jeg ikke burde gå glipp av?

Svar:
Kjære deg! Det er ikke noe galt i måten du reagerer på. Når du ikke får de ønskede tilbakemeldingene fra kjæresten din er det naturlig at du gråter. Det er også veldig vanlig å være følelsesladet når man er gravid. Man gråter lett, og man ler lettere i disse månedene. Jeg er nok redd du bare må godta at kjæresten din ikke viser så mye interesse som du ønsker. Det fører lite frem å true han til noe. Det gir ikke noe godt forhold .Han kommer nok til å vise interesse når babyen kommer. Jeg vil tro at disse tankene du nå har hatt ville ha vært godt og hatt en jordmor å snakke med. Vi er som jordmødre spesialister på svangerskap, fødsel og barseltid. Leger har lite kunnskaper om disse feltene. De skal lære så mye annet i sin studietid, så dette er bare en liten bit av alt. Selvsagt er det person avhengig. Dersom du har lyst på en prat så skriv opp mail adressen din på nytt på Bam siden( den er det bare jeg som ser), så tar jeg kontakt med deg igjen. Ta vare på deg selv, det ordner seg nok. Alt man bærer inni seg er lurt å snakke med noen om. Håper derfor at du har det litt lettere nå!