Spørsmål til jordmor:
Hei jeg er gravid i uke 30 (første barn) og har vært i en litt stressende jobbsituasjon den siste tiden. I tillegg har vi en litt usikker bo-, og økonomisituasjon akkurat nå, men ikke værre enn at det kommer til å ordne seg ganske snart. Jeg har bekkenløsning og desto mer gåing, jo mindre søvn har det blitt. Humøret har vært dårlig. Jeg er enten litt sint/motløs, eller oppløst i tårerer. Gråtingen begynte i forrige uke. Jeg gråter ikke hele tiden, men så fort noen lurer på hvordan det går med meg, eller hvordan jeg har det -begynner tutingen. Det er faktisk ganske pinlig!!! Legen har nå sykemeldt meg. Han lurte på om jeg var deprimert. Jeg føler meg ikke deprimert, og etter et par dager med mindre gåing, er det blitt mer søvn. Humøret er bra, men jeg er følsom og lettrørt. Babyen virker som den har det strålende, og spreller og turner som bare det :) Denne gråtingen, er det vanlig, eller tror du jeg kan være deprimert. Vil jeg i såfall være mer utsatt for barselsdepresjon?

Svar:
Det er bra at legen har sykemeldt deg slik at du har fått en bedre søvn kvalitet. Da er det viktig at du tar vare på deg selv, og at de som er rundt deg kan skjemme deg bort litt. Få deg noen små turer hver dag i frisk luft, lag deg gode måltider og lag høststemning inne. Det er utrolig hva tente stearinlys kan gjøre med en når en er litt trist. Gråtingen din høres helt normal ut, derfor er det ikke noen grunn for å tro at du er mer utsatt for barseldepresjon enn andre. Du er kjempeflink til å sette ord på problemene dine, som ikke er alvorlige slik jeg ser det. Legen din har jo tatt det på alvor, og at du allerede føler at du har det bedre er et godt tegn.Kos deg med sparkene fra babyen, og tenk positive tanker. Lykke til videre, dette går bra.