Spørsmål til jordmor:
Hei, Gutten min er 8mnd gammel. Han suger ofte fingerene sine spesielt når har skal legge seg. Jeg har prøvd å ersatte det med smokk men det vil han ikke ha. Hva kan jeg gjøre for å få han til å slutte å suge på sine finger?

SVAR:
Hei! Om det går utover fingrene hans, at han suger på dem, kan små bomullsvotter brukes. De kan du lage selv, eller kjøpe på apoteket. Når uvanen er er borte, kan dere prøve uten "votter" igjen. Andre har prøvd med ufarlig neglelakk, som smaker vondt når barnet får smaken i munnen. Smokk kan prøves igjen om vottene er på. Mange barn bruker tommel eller andre fingre å sutte på en periode, for så å slutte selv med dette etter en tid.