Spørsmål til jordmor:
Hei, er gravid i 5 måned, og har ei datter på 13 fra før av. Har vært alene med henne fra hun var 5 og fram til i fjor høst da jeg møtte nåværende samboer. Hun går godt overens med sambo, og han viser ansvar for henne og er svært obs på å inkludere henne. Også hans familie ser henne som en del av familien, kjøper gaver og anser henne som et av barnebarna på lik linje med de andre. Likevel vil hun ikke snakke om babyen som skal komme, og gir til venner hun chatter med på nettet uttrykk for at den siste tiden (fra jeg fortalte at jeg var gravid) har vært "et mareritt". På grunn av babyen som kommer har vi kjøpt større hus, der hun får det største soverommet, noe hun gleder seg til. Er likevel fortvilet over at det virker som hun nærmest har bestemt seg for å føle seg utenfor, hva i allverden kan jeg gjøre med et? Har prøvd å prate med henne, og både jeg og sambo har gjort det sammen og hver for oss. Har lovd henne at hun står like høyt i kurs når babyen kommer som nå, og at hun alltid kan si det til oss om hun føler seg utenfor. Er dette med at tilværelsen er et mareritt noe hun bare sier for å få oppmerksomhet, eller? Prøver stadig å prate med henne, men hun trekker seg unna og blir sur.

SVAR:
Hei! Flott at du tar opp dette emnet. Det å hjelpe sine egene er ofte vanskelig i perioder. Vanligvis tar det 1-2 år før alle i den nye familien har funnet en måte å fungere sammen på. Det er ikke uvanlig eller noe man skal ha dårlig samvittighet for. Din datter reagerer så det merkes, og det er bra. At hun bruker ordet "mareritt" er vel hennes måte å uttrykke seg på. Hun er i en sårbar fase av livet. Puberteten kan være utfordrende for mange. Flott er det at dere har prøvd å snakke med henne om dette. Mitt tips til dere er nå å ta kontakt med helsesøster, som hører til skolen hun går på. Hun vil kunne ta en prat med henne og evt. ha henne i en gruppe med andre som har opplevd eller opplever noe av det samme. Men hvis dere føler at det ikke blir bedre etter lang tid, kan det være bra for hele familien å snakke med noen utenforstående. Dette kan helsestasjonen hjelpe dere med. Jeg tror din datter vil bli en flott storesøster når den tid kommer, men la henne få tid og ikke press på henne måter å takle ting på. Gjør ting med henne, f.eks. kino eller gå ut å spis eller gjør andre hyggelige ting, bare du og henne. Dette er viktig også etter at ditt neste barn blir født. Lykke til med den nye familiesituasjonen.