Spørsmål til jordmor:
Hei! Jeg er tante til en liten gutt på tre uker. Han har sennepsgul avføring (får bare morsmelk), men det er noen slimtråder blandet i avføringen. Jeg har selv en datter på snart tre måneder, og hun har ikke hatt slike slimtråder i sin avføring. Er det vanlig eller bør det undersøkes av lege?

SVAR:
Hei tante! Vanligvis er avføringen ganske løs og vellingaktig. Dette er normalt og ikke diare slik noen tror. Fargen er høyst varierende, fra lys til mørk gul og over mot grønnlige. Et fullstendig brysternært barn( som du nå er tante til) får svært sjelden forstoppelse. Når avføringen f.eks. går fort igjennom barnets tarm, kan slim fra tarmen bli med ut. Dette er ikke uvanlig, og kan komme i perioder. Slimet kan også komme fra nese svelg, og bli med maten ut, fordi barnet svelger unna slimet.