Spørsmål til jordmor:
Hei, vår datter på 16mnd virker nesten som hun har fått separasjonsangst fra meg som Mamma nå etter 3 ukers ferie fra barnehagen. Hun har alltid villet til meg når hun er trøtt og om hun slår seg - noe som jo gjelder de fleste barn. I ferien har imidlertid Pappa vært nesten like bra som Mamma, ettersom vi jo har hatt mer tid sammen alle sammen. Etter at hun begynte i barnehagen igjen, har hun blitt veldig Mammadalt - måtte hente henne tidligere en dag, for hun skulle bare sitte på armen til en av de ansatte. Hun var imidlertid i perlehumør etter at jeg hentet henne og resten av ettermiddagen. Hun er spesielt tillitsfull og gråt ikke en dag under tilvenning i barnehagen som Pappa'n hadde - hun hadde den "vanlige separasjonsangst"perioden som babyer har, men nå virker det som hun har fått litt igjen etter ferien????

SVAR:
Mange barn har ofte en person som de knytter seg mere til en andre. Her er det du som er den utvalgte! Dette kan variere og barn på 16 mnd er i en utviklingsfase som stadig forandrer seg. Språket er på vei, og selvstendigheten skal prøves ut. De starter å gå og kommer seg mere alene rundt. De utforsker "verden", som for oss er noe snever. Det at humøret varierer er et godt tegn. Det kan bety at barnet på den måten forteller om opp- og nedturer og om hvor fornøyd hun er. Det er ikke uvanelig, at barn på denne alderen varierer i humøret.Det bør ikke være angst.De forteller med sin gråt og oppførsel at de ønsker noe f.eks. forandring. Dette er vanskelig å fomidle uten godt språk.Jeg tror dere må ta tiden til hjelp.Snakk med barnet og forklar, selv om du ikke får muntelig svar tilbake.Det er utrolig hva barn på denne alderen forstår. Avledning kan i perioder være greit å bruke.Lykke til.