SPØRSMÅL:
Hei
Jeg er en gutt på 30 år som prøver å få barn med samboer.
Vi har prøvd i 6 md. nå uten å lykkes.
Dama har vært hos lege, så det skal ikke være noe med henne.
Så jeg lurer på om det kan være noe med meg.
Sæden min er ofte tynnflytende og blank, men med litt hvitt/grått. Men ofte ganske blank, uansett sist utløsing. Men mengden er mye.
Hvordan skal normal/fruktbar sæd se ut? Har du noe tips til hvordan man kan få bedre kvalitet?
Ønsker å bli far

SVAR:
Hei,
Du stiller viktige spørsmål.
Det er svært mange menn som ikke tør å stille spørsmål fordi de føler at det er flaut.
Jeg fant en artikkel på nettet under helseartiklene på klikk.no. Her kan du finne flere svar.
Her er noe av informasjonen som de har lagt ut:
Sædprøve
Hva som er normal mengde sæd/ejakulat kan variere fra person til person.
- Før prøven ønsker man gjerne at pasienten er avholds og ikke drikker alkohol i to til tre dager i perioden hvor man skal levere en slik prøve. Våre referanseområder for menn som avlegger sædprøve er 1,4 til 8,9 milliliter, forteller urolog Karl Fredrik Kristoffersen ved Volvat Medisinske senter.
Det er også normalt å ha mer, eller mindre volum. En mann som har hyppige utløsninger vil ha mindre volum i prøven, enn en som har utløsning mer sjelden.
Det er fordi kjønnskjertlene trenger tid til å fylle seg etter de er tømt.
Utredning
Når par har problemer med å bli gravide er det viktig at mannen utredes før man retter blikket mot kvinnens eventuelle fertilitetsproblemer. Utredningen består i undersøkelser av testiklene, penis og prøver/telling av sædcellene. Telling av sædceller skal under normale omstendigheter vise minst 50 millioner celler, hvorav minst 60 prosent er mobile og de fleste er normalt utformet. Selv om det bare trengs én sædcelle for at befruktning skal finne sted, er svinnet så omfattende at et redusert antall sædceller begrenser mulighetene for unnfangelse betraktelig.
Mer avanserte tester består i å måle mannens antistoffer utviklet mot sædceller, og å utføre en såkalt post-coital test, som er en undersøkelse av livmorhalsslimet (og mannens sæd) etter samleie.
Behandling
Det er en kjent sak at menn ved å unngå tobakk og alkohol bidrar til at sædkvaliteten bedres. Sædcellene blir dessuten flere i antall og av bedre kvalitet opp til sju dager etter at en har avstått fra samleie, men deretter blir både kvaliteten på, og antallet, sædceller lavere igjen. Det er derfor viktig at det er sammenfall mellom optimal sædkvalitet og det tidspunktet hvor kvinnen er mest fruktbar.
Behandling er et alternativ i de tilfellene hvor fertilitetsproblemene skyldes en hormonell lidelse, som f.eks. en forstyrrelse i hypofysen. Fjerning av åreknuter i pungen kan føre til at produksjonen av sædceller tiltar. Man har så langt ikke fullt ut lykkes med å behandle tilstander der mannen utvikler antistoffer. Den mest hensiktsmessige løsningen for mange par sin del, er og blir kunstig inseminering.
Ønsker dere lykke til med prøvingen.
Vennlig hilsen
Jordmor Ågot i BAM