Spørsmål til jordmor:
Hei! Føler meg ofte nedstemt...spesielt på de dagene hvor babyen er urolig og jeg blir veldig sliten. Jeg ammer henne 3 ganger om natten mellom elleve og syv. Det resulterer i for lite søvn for meg som til vanlig minst må ha 7 timer sammenhengende søvn. Jeg har også en gutt på 3 år fra før som krever sitt. Husarbeid bruker jeg også mye tid på da jeg ikke klarer å ha det rotete...vet jeg ikke burde bry meg så mye om det, men klarer bare ikke. Dette resulterer i at jeg blir veldig sliten og noen dager blir jeg veldig lei meg og føler at alt bare er trist. Får dårlig samvittighet over å føle det slik når jeg egentlig bare burde være glad..noen råd? syntes det er vanskelig å sakke med mannen om det for han forstår liksom ikke...

SVAR:
Hei! Dette hørtes slitsomt ut, og din reaksjon kan være er helt normal. Det å være lei seg og trist, tapper en for energi. Mange har nok opplevd tilsvarende situasjoner i perioder med små barn. Det kan bli veldig mye på mor, både natt og dag. Søvnen er viktig for oss alle, slik du selv har erfart. Husarbeidet bør ikke være det viktigste denne perioden. Om du kan få avlastning til dette, vil det hjelpe deg og de rundt deg. Jeg ønsker at du skal ta opp dette med dine nærmeste. Ikke bare med mannen din, men han blir den viktigste å dele dette med. Husk dette kan være med på å forebygge problemer. Andre i familen eller venner kan kanskje også i perioder være barnevakt eller hjelpe til med avlastning. Blir problemet for vanskelig, så ta kontakt med helsestasjonen, som kan gi deg råd via familieveiledning. Dette er gratis og vil hjelpe både nå og på sikt. Flott at du tar opp emnet. Lykke til.