Spørsmål til jordmor:
Jeg ammer IKKE min vesle datter. Er det OK? Jeg føler meg som en "dårligere" mor som ikke ammer. Heller ikke på deres sideer er det et punkt om flaskemating. Jeg blir så oppgitt. Helsestasjon er dårlig til å informere. Hvor kan jeg finne råd og støtte?

SVAR:
Flott at du tar opp dette emnet. Når ammingen ikke fungerer eller morsmelken ikke strekker til, føles det for mange som et nederlag. Trøsten er da, at i Norge har vi gode alternativer til morsmelken. Uansett hva som er årsaken til at ammingen ikke fungerer, så er det viktig å huske at: Å være god mor har mange flere kvaliteter enn bare det å produsere melk. Å være god mor er ikke det samme som å være en ammende mor.Å gi et barn kjærlighet og varme, det kan også foreldre uten melkeproduserende bryster (les:bandt andre far) gjør. Dette står det om i ammeboken som helsestasjonene gir ut gratis. Men det er nok ikke alle helsesøstre som er flinke nok til å informere om dette emnet:Morsmelkerstatning og bruken av den. I familier hvor barn blir adoptert opplever noe det samme som du forteller.Hvor skal de skaffe informasjon? Helsestasjonen og apotekene skal ha mulighet til å gi deg god informasjon om forskjellige morsmelkerstatninger og bruken av dem. Vi har også på sidene i BAM svart mange foreldre på de samme spørsmålene som du har. Du hjelper andre med å spørre om dette emnet igjen.Takk skal du ha. Lykke til med jenta og måltidene.