Spørsmål til jordmor:
Vi har akkurat fått et nytt familiemedlem i huset, en liten gutt på nå 1 uke. Han har ei søster på 2 1/2 år. Jeg synes det er viktig at storesøster ikke opplever at hun ikke får røre babyteppe og babyleiker, og at de fra begynnelsen av skal oppleve at det er fint å kunne dele på leiker, samtidig som det ikke plasserer storesøster på sidelinja. Nå i starten har storesøster mest studert disse babyleikene, samtidig er hun et barnehagebarn som sikkert har med seg infeksjoner hjem. Synes du det er forsvarlig at babyen f.eks. ligger på magen på et teppe som hun har "rast med" med snørrete nese(uten at det er svært synlig møkkete)? Hva med badebalja? Holder det om den skyldes lett etter at storesøster har brukt den?

SVAR:
Hei! Gratulerer med gutten. Flott for jenta deres å bli storesøster.Det er vanskelig å unngå bakterier og smitte med barn i huset. Men det er utrolig hva barna og foreldrene tåler. Storesøster må få lov til å være aktiv i sitt eget hjem. At hun tar med seg litt smitte fra barnehagen er vanskelig å unngå helt. Normal hygiene med vask av hender og pusse nesen ved behov bør gjennomføres og anbefales. Vanlig rengjøring av badebalja skal også holde. Om den lille får morsmelk, er dette også med på å forebygge sykdom og smitte.Lykke til med begge barna.