Spørsmål til jordmor:
Jeg er ca 4 uker på vei. Helt siden jeg var i italia for 2 uker siden har jeg vært litt uggen i magen. Dette har de jeg reiste med også (de har blitt bra/bedre igjen). Har noen ganger måtte løpe på do med kramper i magen. Avføringen har vært litt løs, men ikke noe jeg vill kalle rennende diare. Nå plages jeg med mye luft i magen.. som av og til ikke er så lett å presse ut og derfor føler jeg meg oppblåst. Avføringen som kommer en gang om dagen er litt løsere enn vanlig. Jeg har ikke direkte kramper lenger, men en følelse av at jeg har eller skal ha mensen. Dette uroer meg. Jeg vet ikke om mye luft i magen og løs mage kan være tidlige svangerskapsymtomer eller om jeg fortsatt har en mage i ubalanse pga ferieturen. Kan en slik tarminfeksjon være skadelig for et foster? Vil tarmen ta opp nok næringstoffer som fosteret trenger? Jeg har vurdert å gå til legen, men vil helst ikke ta noen form for medisin mens jeg er gravid, derfor spør jeg deg om råd først. Jeg har ikke feber, ingen blod eller slim i avføringen og ville nok ikke vært urolig om jeg ikke var gravid. Er det skadelig å faste noen dager for å drepe evnt bakterier i magen?

Svar:
Dette var mange spørsmål! Begynner på toppen: Dere har antagelig fått en virus, som kan være lett å få når man er i varmere strøk. Kan ikke skade fosteret. Drikk et glass Biola hver dag og selvsagt mye vann. Det lille fosteret tar det den må. Selvsagt går det ikke over Må du ta kontakt med legen din. menssmerter kan mange ha opptil 8. uke i svangerskapet, uten at det trenger å gi bekymring. Du bør ikke faste, tror heller ikke det hjelper. Lykke til videre!