Spørsmål til jordmor:
Kjære jordmor. Håper du kan hjelpe meg litt. Jeg er 5+4 gravid, noe jeg er veldig glad for. mistet i ma i oktober, men ble gravid på 1 forsøk igjen nå i april. Det har seg sånn at jeg er selvstendig næringsdrivende og skal medvirke i en forestilling gjennom hele sommeren. det er snakk om 35 minutter med dans og hopp og sprett om dagen. Jeg er danser og er i bevegelse gjennom hele året. Spm mitt er om det er farlig for meg å gjøre denne forestillingen. Er det større sjans for å miste? Jeg har egentlig ikke noe valg med å la være, jeg har ingen stand in og jeg har vært denne rollen i flere år så det er ingen vei utenom. Jeg vil så gjerne gjøre forestillingen uten at det skal være en stor risiko. Er det det? Et helt annet spm. Jeg spiste 5 skiver birkebeinerskinke før jeg visste jeg var gravid, bør dette sjekkes? Håper du kan svare meg fort... Stor klem fra ei aktiv jente som ikke vil miste igjen:)

Svar:
Hei! Så flott at du har blitt gravid igjen, dere kommer da til å gå en hyggelig tid i møte. Aktivitet er i utgangspunktet, ikke farlig for en graviditet. Når fosteret " sitter" der det skal, slik at det utvikles normalt helt fra starten av, er det ikke aktiviteten som forårsaker en tidlig abort. Ønsker deg lykke til med "jobben". Kan jeg få komme og se på deg? Ikke tenk på skinken, det er ikke farlig i denne fasen, og så små mengder vil ikke skade det lille fosteret ditt. Trenger du flere svar på spørsmålene dine, litt psykisk støtte, så send meg en mail til med hjemmeadressen din( den er det bare meg som ser.) Lykke til videre!