Spørsmål til jordmor:
Hei Jeg er ca 6 uker gravid. Er litt usikker med dette med hopp. Jeg er godt trent, og veldig glad i pulsstep-timer. Der hopper vi mye, men bør en unngå dette helt, selv om det ikke føles ubehagelig? Det samme undres jeg litt over løft. Jeg har en del tunge løft gjennom jobben min (sykepleier). Kan løft skade barnet/forårsake abort? Jeg har også en datter på 14 kg som jeg bare må bære en del på av og til. Er dette ufarlig?

Svar:
Riktig løfteteknikk er en forutsetning for at vi ikke skal løfte på oss varige skader, og har du lært det og bruker det i jobben, skal det ikke være farlig. Det er ikke farlig med hopp, men du er den som kjenner dette best. Så lenge du ikke kjenner ubehag så er det ok, men hver litt forsiktig etter uke 12. Du aborterer ikke pga fysisk aktivitet før uke 12, da er det andre årsaker. Ta vare på deg selv, det er du som kjenner kroppen din best. Lykke til videre!