Spørsmål til jordmor:
Jeg har ei jente på snart 8mnd. Jeg er flink til å trille turer, være hos andre med barn osv. Men denne siste uken, har jeg vært sliten, trøtt og lei. (Jeg trives heller ikke her jeg bor, men blir boende til samboeren min er ferdig med lærlingstiden). Grunnen til at jeg spør er fordi jeg føler at jenta mi har blitt mer "pappadalt" enn "mammadalt". Dette er meget frustrerende! Er det pga jeg har hatt en dårlig uke? Hun har ikke spist allverden denne uken heller. Kan det også skyldes min dårlige uke? Har hørt at barn merker foreldrenes sinn?

SVAR:
Flott at du klarer å ta opp dette emnet. Du er nok ikke alene om å oppleve perioder med småbarn på denne måten. Ikke blir det bedre av at du ikke trives der du bor heller. Det kan være en trøst, at dere skal flytte på dere etter en stund. Det er helt riktig, at barn kan merke stemningen som er rundt dem, og som du beskriver "foreldrenes sinn". Dette er både på godt og vondt. Har du overskudd og er uthvilt, kan du legge deg på gulvet og leke med barnet eller bare lese avisen. Du er tilstede med henne og for henne. Da vil du kunne merke respons fra barnet, som igjen vil gi deg en god følelse. Men søvn for deg er viktig for å ha overskudd til barnet og gi av deg selv. Jeg vil også tipse deg om at du kontrollerer ditt jerninnhold i blodet. Ofte kan jernlageret være lavt, og mange blir slappe p.g.a. det. Om jenta di varierer ved å være "pappadalt" eller "mammadalt", er normalt. Tenk også på om barnet har tenner på gang, som kan gjøre at hun spiser mindre en periode. Pass på at vekten er grei. Den sier også noe om trivselen. Snakk med pappa om dette. Lykke til og takk for at du tar opp dette.