Spørsmål til jordmor:
heisann. jeg fødte for 15 mnd siden hadde en hard og inntens fødsel som holdt på i 42timer, blei satt igang i uke 38 da det var lite fosterlyd. de tok vannet mitt og fødselen blei hel J***** for og si det sånn, jeg fikk epiduralen på 3-4 cm da, og blei egentlig ganske redd for og føde igjen, men det jeg lurer på er om neste gang jeg blir gravid (vi er prøvere) og skal føde har jeg da rett på epiduralen på 3-4 cm igjen? vet jeg har rett på ks men det vill jeg ikke ha, vill føde naturlig. håper på svar fra deg!

Svar:
Det viktigste for deg er at du får en samtale med sykehuset der du fødte sist. Det er ikke noen vits å få en slik samtale før du er gravid på nytt. Så når du er ca 12 uker gravid vil jeg anbefale at du får en samtale med jordmor/lege der. Vi har mange rettigheter som pasienter, og som helsepersonell vil vi gjøre alt vi kan for å oppfylle ønsker. Du kan få en helt annen fødsel neste gang, men ser at det er veldig viktig for deg å få lovnader om epidural slik at du skal kunne se frem til fødselen uten å trenge å grue deg.Epidural er sjelden vanskelig å få i dag. De store sykehuene har ganske god kapasitet på den type inngrep. Dette vil nok gå i orden.Stå på !