Spørsmål til jordmor:
Hva gjør jeg om jeg tror jeg har en fødselsdepresjon som ikke har med barnet å gjør? Jeg hater livet mitt men elsker ungene mine. Hørtes brutalt ut, men jeg er bare så nedfor! Leste at det kan ha noe med hormonforandringer osv etter fødsel, går det over av seg selv? Jeg skjermer ungene, men hater samboeren min og kjenner meg sint og lei hele tiden. Blir kvalm av å tenke på at dette er livet mitt for evig....

SVAR:
Det du beskriver, skal du ikke slite med alene. Det er flott at du klarer å ta opp dette. Mange kvinner, ca. 10-14 % får psykiske reaksjoner i forbindelse med fødsel. Hvis en eller begge to i et forhold(f.eks. både mor og far)er mer eller mindre nedfor og mismodig over lengre tid, kan det være verdt å snakke med en psykolog. Snakk med jordmor, helsesøster eller fastlegen. De vil alle kunne hjelpe deg videre med problemene du beskriver. Samtaler med en annen person kan ofte "løsne opp" det vonde. Det kan hjelpe deg å oppleve glede, trygghet og tillit og et godt forhold og god kommunikasjon med din mann. Jeg håper du får rett,rask og god hjelp. Det viktigste er at du deler dette med noen du er trygg på og som deretter kan hjelpe deg videre. Lykke til.